Anno 1800 Seat of Power
Britt Luttik
Britt Luttik

Seat of Power is de eerste DLC in de Anno 1800 Season Pass 2, waarin we eindelijk een paleis kunnen bouwen. De game biedt nieuwe content voor spelers die alles al hebben ontdekt. Tegelijkertijd is dit het grootste nadeel, de DLC is namelijk pas speelbaar als de game uitgespeeld is.

Niet zo lang geleden werd onthuld dat er dit jaar voor Anno 1800 een tweede Season Pass op de planning staat met maar liefst drie uitbreidingen. Een daarvan, Anno 1800 Seat of Power, is vrijwel direct na de aankondiging beschikbaar gemaakt. In deze DLC gaan we aan de slag met het bouwen van een prachtig paleis en krijgen we meer mogelijkheden om een regeringsbeleid op te zetten. Lees hier alles over de eerste uitbreiding!

Mocht je nog niet bekend zijn met Anno 1800, dan geven we je graag een uitgebreide impressie in onze review. De game heeft als doel om een zo groot mogelijk koninkrijk te bouwen, handel te drijven en expedities te organiseren.Er is enorm veel content en met de DLCs van de eerste Season Pass kun je als speler al op vier verschillende werelden bouwen. Seat of Power biedt geen nieuw gebied, iets waar we stiekem opgelucht over zijn aangezien in de laatste DLC (The Passage) we al flink zaten te zweten om alles te kunnen managen. Wel krijgen we een gloednieuw paleis om te bouwen met een aantal modules die bonussen bieden in de productieketen. De uitbreiding kan geïntegreerd worden in bestaande savegames, wat erg prettig is aangezien de nadruk sterk op de endgame ligt. Dat betekent dus dat de content pas speelbaar is wanneer de campaign uitgespeeld is, of als je al behoorlijk ver bent in de game. Seat of Power is dus nog niet echt de moeite waard totdat je bijna alle onderdelen van de game hebt uitgespeeld.

Seat of Power

Een vereiste is dat er minstens een tier 5 inwoner (de investeerder) aanwezig moet zijn om het paleis te ontgrendelen. Deze kost maar liefst een miljoen dollar, maar bevat wel een groot gebouw met meerdere vleugels die uitgebreid kunnen worden. Het paleis bevat een aantal departementen die ieder effect hebben op specifieke gebouwen. Zo zal het departement van de arbeid een productiviteitsbonus geven aan alle gebouwen die in de buurt staan van een vakbondsgebouw. Het departement van administratie zorgt weer voor extra arbeiders per stadsgebouw. Daarnaast kan voor ieder departement een beleid worden geselecteerd. Deze worden beschikbaar gesteld naarmate de stad meer aantrekkelijk wordt, dus het is belangrijk om een mooie stad te hebben. Ieder beleid is een extra bonus zoals een verminderde behoefte aan voedsel voor 30% of extra opslag op het eiland.

Seat of Power

Het paleis biedt ook de mogelijkheid om nog eens wat creatiever met je stad te worden. Zo zijn er koepels die de mogelijkheid bieden om een weg naar het binnenplein aan te leggen. Op het binnenplein heb je de vrijheid om te plaatsen wat je wil: zuilen, bankjes en zelfs huizen of gebouwen. De mogelijkheden zijn dus behoorlijk groot en naast dat het paleis nuttige en essentiële bonussen biedt, ziet het er esthetisch prettig uit. Zo slaagt Ubisoft er weer in om Anno 1800 weer dat extra beetje gevoel te geven dat je echt een koninkrijk aan het opbouwen bent. Er zijn ook weer een aantal nieuwe items toegevoegd zoals een zuil in de stijl van het paleis, een vlag en een fontein met een wereldbol. De laatstgenoemde komt met een gratis update, waar je dus hoe dan ook van kunt genieten zonder de Season Pass te hoeven kopen. Als het paleis eenmaal gebouwd is, hebben andere eilanden de optie om een lokaal departement te bouwen. Hiermee breidt je de departementen en hun bonussen uit naar andere eilanden, zonder dat je opnieuw het paleis hoeft te bouwen. Dat is iets wat we erg kunnen waarderen omdat het paleis niet goedkoop is.

Seat of Power

Seat of Power biedt weer genoeg content om ons weer wat langer zoet te houden en het eiland nog mooier te maken. Juist omdat deze uitbreiding pas mogelijk is tegen het einde van de game, kunnen we dit zo goed waarderen. Tegelijkertijd komen we dan ook het grootste nadeel tegen: de DLC is ontoegankelijk voor beginners. Ook als je al redelijk wat uren in de game hebt zitten, maar nog geen tier 5 bewoners, is een paleis bouwen een ontbrekend privilege. In de laatste DLC merkten we al dat Anno 1800 enorm veel content biedt maar ook tegelijkertijd steeds chaotischer wordt naarmate je uitbreid. Op een bepaald punt heb je zoveel eilanden in verschillende werelden dat het al een dagtaak is om alle productieketens draaiende te houden. Een groot gemis is dan ook de optie om via een speciaal scenario direct aan de slag met de DLCs te kunnen, zonder de verplichting om alles zelf uit te breiden. Toch mogen we niet klagen met deze uitbreiding, want de ontwikkelaars weten ons wel goed bezig te houden.