Lost Words: Beyond the Page

Lost Words: Beyond the Page is anders dan andere games, maar het vertelt het verhaal op een hele interessante manier. Verwacht niet al te veel uitdaging en je zult er veel plezier aan beleven.

Verhalen in games zijn tegenwoordig meer dan een middel om de levels aan elkaar vast te knopen. Het is tegenwoordig meer dan alleen maar het redden van de prinses die door een draak gevangen is genomen. Er zijn zelfs spellen die meer om het verhaal draaien dan om de gameplay. Lost Words: Beyond the Page is zo’n titel en het verhaal is door niemand minder dan Rhianna Pratchett geschreven. Ze werkte in het verleden onder andere aan Tomb Raider, Rise of the Tomb Raider en de Overlord-games. Daarnaast is ze ook nog eens de dochter van fantasy-schrijver Terry Pratchett. Met haar talent zit het dus wel goed, maar heeft ze dat ook weten te verwerken in Lost Words: Beyond the Page? Wij zochten het voor je uit.

Het wordt al heel snel duidelijk dat Lost Words: Beyond the Page vooral om het verhaal draait en niet zozeer om de gameplay. Elk level begint met het hoofdpersonage die schrijft in haar dagboek. De woorden verschijnen langzaam op het papier en het leuke is dat je ook over de woorden heen kunt lopen. Het is niet alleen leuk maar ook noodzakelijk, want als de hoofdpersoon aan het einde van de bladzijde is, zul je door een scheurtje moeten springen om zo naar de volgende bladzijde te gaan. Het verhaal lijkt redelijk vast te staan, maar je krijgt wel regelmatig de mogelijkheid om keuzes te maken. Zo kun je het karakter van je personage bepalen en bepaalde uitspraken doen. Het zorgt ervoor dat je het spel vaker kunt spelen, omdat het elke keer net iets anders zal verlopen.

Wanneer je een aantal bladzijden hebt gehad, is het tijd voor actie. In het level bestuur je de hoofdpersoon Robyn en zul je naast lopen en springen de nodige puzzels op moeten lossen. Dit gaat natuurlijk met het behulp van woorden. Aan het begin van het verhaal krijg je een boek waar je woorden in kunt verzamelen, deze kun je daarna blijven gebruiken. Zo kun je met het woord ‘break’ dingen kapotmaken, met ‘rise’ kun voorwerpen omhoog laten komen etc. In totaal kun je zes woorden verzamelen. De puzzels zijn nooit echt moeilijk en zetten je zelden aan het denken, maar de manier waarop je dit moet doen, is wel erg origineel. Lost Words: Beyond the Page is dan ook geen game die je speelt voor een flinke uitdaging, maar het geeft een stukje ontspanning. Daarom voelt het ook niet vervelend aan dat de puzzels wat aan de simpele kant zijn.

Lost Words: Beyond the Page gaat puur om het verhaal en daar blinkt het dan ook echt in uit. De hoofdpersoon vertelt over haar oma en hoe ze omgaat met een situatie waarin haar oma de hoofdrol speelt. Ze schrijft haar frustraties weg in haar dagboek, maar je zult ook merken dat het verhaal van Robyn overeenkomt met de gebeurtenissen in de echte wereld. Tijdens het spelen van de verschillende levels gaat het vertellen gewoon verder. Verschillende zinnen zullen op de voor- of achtergrond verschijnen, terwijl je aan het spelen bent. Het is allemaal heel mooi met elkaar verweven en je kunt alles goed volgen. Ook zijn de verschillende personages die Robyn tegenkomt erg interessant en met name Lump zal iedereen heel erg aanspreken. Heel erg diep kunnen wij hier niet op ingaan, want dat zou een stukje van de magie wegnemen.

Lost Words: Beyond the Page is een heel erg bijzondere game. Het draait enorm om het verhaal en je wordt meegezogen in de wereld van de hoofdpersoon. De puzzels zul je op een leuke en originele manier moeten oplossen, maar ze zetten je eigenlijk nooit aan het denken. De verschillende keuzes die je moet maken, zorgen ervoor dat je het spel meerdere keren kunt spelen en dat is niet verkeerd want je bent er zo doorheen. Mocht je in het bezit zijn van een Google Stadia-account, dan kun je het voor nog geen € 15,- eigenlijk gewoon niet laten liggen.

Wij speelden deze game voor de review op Google Stadia. Het spel is op dit moment exclusief verkrijgbaar voor de streamingdienst van Google. Het spel zal volgend jaar ook voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc verschijnen.