Final Fantasy VII Remake
Britt Luttik
Britt Luttik

Er is bijna niks aan te merken op Final Fantasy 7 Remake, behalve dat we niet kunnen wachten op de volgende episode. De game heeft een waardige remake gekregen waarbij een sterk verhaal wordt verteld, bijgestaan door fantastische gameplay.

Sinds de release van Final Fantasy VII in 1997 heeft de game jaren als een van de grote voorbeelden gediend van hoe een RPG ingericht zou moeten worden. Tegelijkertijd werd er ook al jaren gevraagd om een waardige remake, aangezien moderne tijden voor betere technologieën zorgden. Toch bleef het lang stil, tot zo’n vijf jaar geleden toen de komst van Final Fantasy VII Remake werd aangekondigd met veel enthousiasme. De verwachtingen waren groot, zo groot dat de game ook enorm is geworden want inmiddels weten we dat het een episodisch spel betreft. Het eerste deel beslaat dan ook enkel de gebeurtenissen in de stad Midgar. De game is nu verkrijgbaar op PlayStation 4 en wij gingen er mee aan de slag. Ons oordeel lees je in deze review.

In Final Fantasy 7 Remake maken we kennis met huurling Cloud die meehelpt tijdens een van de acties van protestgroep Avalanche. Zij protesteren namelijk tegen het enorme bedrijf Shinra, dat profiteert van de levensenergie van de planeet. Deze energie heet Mako en zorgt onder andere voor de energie in de stad Midgar, maar deze brandstof is niet oneindig en het gebruik ervan schaadt de planeet. Waar Cloud in eerste instantie koud overkomt en enkel aanwezig is voor het geld, verandert deze situatie al vrij snel wanneer hij geconfronteerd wordt met het leed en het onrecht van anderen. De protestacties leiden namelijk tot het gevolg dat Shinra nog harder terugslaat met slachtoffers tot gevolg. Omdat niemand anders tegen hen kan vechten, is het aan Cloud en de leden van Avalanche om iets te doen.

Final Fantasy 7 Remake

Het verhaal van de game is goed te volgen voor diegenen die het origineel niet gespeeld hebben of helemaal niet bekend zijn met de serie. Echter zijn er wel verschillende passages die dan toch een mysterie zijn voor de speler. Zo wordt Cloud herhaaldelijk geconfronteerd met een vijand, maar tenzij je bekend met met de game zal dit tot later mysterieus blijven. Toch worden ook diegenen die het origineel gespeeld hebben verrast. Hoewel het verhaal onveranderd blijft, zijn er verrassende toevoegingen die wat zaken open laten. Zonder al te veel vrij te geven, kunnen we zeggen dat het einde toch wel een aantal vragen oproept en ons laat uitkijken naar de volgende delen. De game is volledig gemoderniseerd en dat is nogal wat als je bedenkt dat in ruim twintig jaar tijd de technieken enorm zijn veranderd.

Uiteraard is Final Fantasy VII Remake niet alleen aantrekkelijk vanwege het verhaal en de goede looks. De gameplay zal velen ook aantrekken omdat het een actie-RPG betreft. Het merendeel speel je als Cloud die met zijn zwaard grote aanvallen van dichtbij doet. Een potentieel nadeel kan zijn dat je liever een andere type wapen gebruikt om mee te vechten, maar ook hier is aan gedacht. Tijdens de game maakt Cloud kennis met verschillende andere personages waaronder Tifa, Barett en Aerith, die ieder hun eigen type aanvallen en wapens hebben. Tijdens gevechten kan er dynamisch gewisseld worden tussen de personages en commando’s worden gegeven aan je metgezellen. Zo heeft Aerith vooral vaardigheden die genezen en helpen tijdens een gevecht, waar Barett dankzij zijn wapen aanvallen van een afstand kan doen. Uiteraard wordt iedereen naarmate de game vordert ook steeds sterker. Je kunt de uitrusting van de groep aanpassen en betere wapens of accessoires aan hen geven. Belangrijker is het upgraden van een wapen zelf door middel van skill points. Daarmee kunnen verschillende attributen worden verbeterd zoals meer “attack damage” of extra snelheid. Dit is fantastisch voor wie zich helemaal thuisvoelt in dit RPG-aspect, maar kan ook behoorlijk uitdagend zijn. Gelukkig is er ook gedacht aan diegenen die liever niet te veel bezig zijn met wapens upgraden. Dankzij een automatische upgrade-functie hoef je alleen maar te kiezen tussen een agressieve, defensieve of gebalanceerde verdeling van de vaardigheidspunten. Tot slot is er dan ook nog Materia, ronde ballen die in de wapens gestopt kunnen worden en verschillende bonussen geven. Deze kunnen een spreuk bevatten en zelfs summons, wezens die je tijdens een gevecht kunnen assisteren.

Final Fantasy 7 Remake

Er zit een behoorlijke kluit aan informatie in de game die ervoor zorgt dat het behoorlijk wat diepgang geeft. Het is belangrijk om voorafgaand aan een bossfight ervoor te zorgen dat iedereen sterk genoeg is en de juiste wapens heeft. De vijanden die je tegenkomt hebben vaak sterke en zwakke punten en immuniteit voor bepaalde elementen, waardoor het belangrijk is om de zwaktes tegen hen te gebruiken. Gelukkig is er een optie om per vijand informatie te lezen over deze eigenschappen. De game verschilt overigens ook behoorlijk met het origineel, waar je beurtelings koos uit een aanval of vaardigheed. In de moderne versie hak je erop los in realtime en bij het uitvoeren van een speciale actie wordt de tijd sterk vertraagd. De game geeft wel de optie om op beide manieren te spelen samen met een keuze voor de moeilijkheid.

Hoewel een groot deel van Final Fantasy VII Remake vooral bestaat uit gevechten, zijn er een flink aantal andere missies die gedaan kunnen worden. Zo zal er in het begin vooral veel nadruk liggen op het helpen van de lokale bewoners van sector 7. Daarnaast is er door de hele game een terugkerende onderzoeker die je kunt helpen met zijn onderzoek naar Materia door monsters te verslaan in ruil voor beloningen. Ook zijn er een aantal minigames om even je aandacht van alle serieusheid weg te nemen, zoals de sportschool waar je iedereen kan uitdagen voor een intense workout. De game is gevuld met waardige missies en zijtaken, waardoor er behoorlijk wat uren speelplezier inzitten. Dat zou ook tot een van de grootste kritiekpunten kunnen leiden, want waarom zoveel opvulling en dan niet gewoon één game in plaats van episodes? Echter maakt dit spel wel duidelijk waarom het meerdere delen verdient. Personages die in het origineel slechts kort werden geïntroduceerd en daarna verdwenen, hebben nu een veel verhaal gekregen en maken ook werkelijk een impact. Als speler leer je ze kennen, bouw je een band op en voel je ook echt verdriet als hen iets overkomt. Het is weliswaar jammer dat we nog even zullen moeten wachten op de volgende delen, maar Final Fantasy VII Remake heeft hierdoor wel de kans om het verhaal veel meer uit te diepen.

Final Fantasy 7 Remake

Final Fantasy 7 Remake zit gevuld met zoveel elementen, verrassingen en uitdagingen dat het makkelijk is om bijna een heel boek aan deze review te wijden. Hoewel de remake slechts een fractie van het origineel beslaat, bevat het de uitdieping van personages en inzichten in het verhaal die het werkelijk verdient. De gameplay zit vol uitdagende missies, vijanden en groots uitpakkende bossfights. Doordat dit gepaard gaat met fantastisch gecomponeerde muziek is dit een waar spektakel, wat als een voorbeeld dient voor hoe een game zou moeten worden ervaren. Het is dan ook moeilijk om echt een minpunt te benoemen, behalve dat we voorlopig flink wat jaren moeten wachten op een vervolg. Mogelijk zou het verhaal wat lastiger te volgen kunnen zijn voor nieuwkomers, maar deze remake nodigt je juist uit om je meer te gaan verdiepen in de achtergrond van de serie. Final Fantasy VII Remake is dan ook een fantastische ervaring die het volledig waard is om uit te proberen.

Final Fantasy VII Remake is exclusief verkrijgbaar op PlayStation 4.