Doorgaan naar artikel
Xenoblade Chronicles: Definitive Edition
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Xenoblade Chronicles: Definitive Edition heeft alles weg van een zeer succesvolle remaster van een prima JRPG. De grafische update is goed gelukt en de soundtrack is geweldig.

Xenoblade Chronicles was een hit en een van de best ontvangen games op de Wii. Echter hebben veel mensen die van Japanse RPG’s houden nooit een Wii gehad. Gelukkig trekt de Nintendo Switch gamers van alle achtergronden aan en daarom is het een mooi moment voor velen om het avontuur van Shulk alsnog een kans te geven. Xenoblade Chronicles: Definitive Edition moet het allemaal in een wat moderner jasje stoppen zodat je niet het gevoel hebt dat je een enorm verouderd spel aan het spelen bent. Over twee weken verschijnt de remaster, maar wij nemen nu alvast een eerste kijkje in deze preview.

We zullen het bij deze preview vooral hebben over wat als eerste opvalt bij de remaster. Voor een uitgebreide kijk op het totaalplaatje, zullen we met de uiteindelijke review komen dichter bij de release van de game.

Het eerste waar je bij een dergelijk product naar kijkt, blijft toch de grafische upgrade. Gezegd moet worden dat Xenoblade Chronicles: Definitive Edition er niet uit ziet als een Nintendo Switch-titel. Dat klinkt wellicht negatief, maar het positieve is dat het er absoluut niet zo slecht uit ziet als het origineel. Het origineel zag er bij de release namelijk al verouderd en lelijk uit. Het zit er uiteindelijk een beetje tussenin. Met name de kleuren komen veel beter tot hun recht en door de stabielere framerate komen alle animaties veel soepeler over. De upgrade zorgt er in ieder geval voor dat het niet storend lelijk is en je gewoon van de game en haar levendige omgevingen kan genieten. Veel meer mag je van een remaster eigenlijk ook niet verwachten, al helemaal niet wanneer het origineel eigenlijk enorm lelijk was.

Xenoblade Chronicles: Definitive Edition-screenshots 3

Verder heeft de UI nog de nodige verbeteringen gekregen. Verscheidene menu’s zien er simpelweg veel aantrekkelijker uit en ook zijn bepaalde dingen duidelijker weergegeven. Zo kan Shulk aanvallen uitvoeren met een bepaalde bonus afhankelijk van zijn positie. Hij heeft bijvoorbeeld een slag die gevaarlijker is van achteren, of een slag die iemand verzwakt als hij juist van de zijkant geraakt wordt. Nu wordt in het menuutje veel duidelijker weergegeven wanneer aan een van deze eisen voldaan is.

Ook de soundtrack is veranderd. De hele soundtrack, die oorspronkelijk terecht erg geprezen is, heeft een remaster gekregen en we moeten zeggen dat dit tot nu toe, samen met de grafische update, misschien wel het sterkste onderdeel van de Definitive Edition is. De nummers zijn genoeg hetzelfde gebleven dat ze voor fans de nodige nostalgie verzorgen, maar we kunnen eigenlijk niet anders doen dan zeggen dat het dankzij de remaster van een hoger niveau is.

Xenoblade Chronicles: Definitive Edition-gameplay

We hebben nu vooral verschillende punten opgesomd en zullen het in onze uiteindelijke review meer over het totaalplaatje hebben. We hebben wel alvast kunnen zien dat de remaster de (op het eerste gezicht) belangrijkste dingen allemaal goed doet. Laten we hopen dat het dit niveau vol weet te houden wanneer de game 29 mei in de winkels ligt.