Cannibal Cuisine

Cannibal Cuisine is een leuke en uitdagende game die vooral in coöp tot zijn recht komt. Wel vinden we de besturing wat te nerveus, wat het spelplezier enigszins hindert.

De Duivelse Hoochooboo is wakker geworden uit een lange slaap en heeft honger! Helaas neemt hij geen genoegen met het smeren van een boterham, maar alleen met een lekker bereid stukje mensenvlees. Aan jou en je team de taak om hem hiervan te voorzien in Cannibal Cuisine van indie-ontwikkelaar Rocket Vulture.

Wie wel eens Overcooked heeft gespeeld, zal zich meteen zijn weg kunnen vinden in Cannibal Cuisine. Het is de bedoeling om ingrediënten te verzamelen en deze uiteindelijk om te toveren tot een heerlijke maaltijd. De gerechten bestaan eigenlijk altijd uit een stukje mensenvlees en daarnaast iets om wat smaak toe te voegen, denk daarbij aan bananen, pepers of andere smaakmakers. Het grootste unieke element van de game zit hem daarbij in het verkrijgen van mensenvlees. Je zult je hiervoor tussen de toeristen op het eiland moeten begeven en ze een voor een naar het hiernamaals sturen. Dit is een vrij bloederig tafereel, maar door de speelse graphics wordt het nergens echt schokkend.

Om je te helpen krijgt elke speler de beschikking over een speciale voodoo-kracht. Zo kun je ervoor kiezen om sneller te kunnen koken, maar ook kun je toeristen eventjes bewusteloos maken, zodat ze niet tegenspartelen terwijl je ze naar de eeuwige jachtvelden helpt. Ook kun je een totempaal neerzetten om je levensmeter weer bij te vullen, want de toeristen geven zich niet zomaar gewonnen en doen er alles aan om hun hachje te redden, tenminste ze delen af en toe een tikje aan je uit. Een normaal mens zou het op een rennen zetten wanneer er een kannibaal met een hakmes op ze af kwam, maar gelukkig zijn de toeristen in Cannibal Cuisine de moeilijkste niet.

Wanneer het je gelukt is om een ingrediënt te pakken te krijgen, is het zaak om deze te bereiden op een van de vuurtjes die vaak op een ander platform staan en daar begint pas de echte uitdaging van de game. Door de behoorlijk gevoelige besturing van Cannibal Cuisine is het een behoorlijk karwei om soepel tussen de verschillende plateau’s of eilandjes heen en weer te rennen. Wij speelden de game op de Nintendo Switch en daar werden we soms behoorlijk nerveus van de besturing. Zeker wanneer je dicht langs de rand loopt, betekent elk minuscule tikje verkeerd een roemloos einde van je personage. Zeker wanneer je op een gegeven moment over bewegende tonnetjes naar een ander platform moet komen is het een hels karwei. Na verloop van tijd wordt je wel beter in het navigeren, maar helemaal prettig voelde het voor ons nooit.

Dat maakt Cannibal Cuisine ook een behoorlijk uitdagende game. Waar normaal gesproken de eerste levels met twee vingers in de neus gehaald worden, wordt hier de lat meteen behoorlijk hoog gelegd en zul je ook in het begin behoorlijk moeten aanpoten om levels überhaupt te halen.

Hoewel de game ook alleen te spelen is, raden wij toch aan om vooral met meer personen te spelen. Dan komt namelijk ook de kracht van de gameplay het best naar voren. Met zijn tweeën, en helemaal met zijn drieën of vieren is het een heerlijke chaos waarin teamwork ook echt belangrijk is. Op dat moment kun je ook de voodoo-krachten juist op elkaar afstemmen en verschillende verantwoordelijkheden toewijzen. Dat maakt het zeker op avondjes met vrienden een erg geslaagde party-game. Alleen spelend is het ook leuk, maar mis je toch duidelijk de hilarische taferelen die coöp met zich meebrengt.

Mocht je toch liever een wedstrijdje met vrienden doen, dan is er ook nog een competitieve modus waarin je het tegen elkaar opneemt in een strijd om de meeste en beste maaltijden te verzorgen. Hoewel ook leuk, gaat onze voorkeur toch duidelijk uit naar samenwerken.

Cannibal Cuisine is een toffe partygame die zeker met meerdere personen voor enorm leuke situaties kan zorgen. Wel vinden we de besturing iets te nerveus, wat ervoor kan zorgen dat je af en toe je controller uit frustratie maar aan de kant gooit. Zeker in combinatie met de uitdaging, zou het prettig zijn als de besturing iets vergevingsgezinder zou zijn, ook met het oog op het samenspelen met vrienden die iets minder ervaring hebben met games.

Wij speelden Cannibal Cuisine op de Nintendo Switch. De game is ook verkrijgbaar voor pc.