Saints Row The Third Remastered

Saints Row The Third Remastered is een prima remaster met zichtbaar verbeterde graphics. Het 'verbergen' van de optie om het slot van de frame rate af te halen, is wat vreemd.

Bijna iedereen heeft weleens van Saints Row gehoord. Het eerste spel verscheen alleen voor de Xbox 360, maar vanaf het tweede deel kwam het zo’n beetje uit op elk mogelijk platform. Inmiddels zijn er vijf verschillende delen en zou je denken dat het tijd was voor een nieuw spel. Helaas zit dat er voorlopig nog niet in en moeten we het doen met Saints Row The Third Remastered, een opgepoetste versie van het origineel uit 2011. Brengt deze remaster genoeg vernieuwingen met zich mee om het avontuur nogmaals te beleven? Wij zochten het voor je uit.

De Third Street Saints zijn niet meer de ordinaire straatbende die ze ooit waren, maar zijn uitgegroeid tot een waar merk. Ze hebben hun eigen sneakers, energiedrankjes en zelfs Johnny Gat-bobbleheadpoppetjes. De Saints zijn beroemdheden en de koningen van Stilwater, maar bekendheid blijft natuurlijk nooit onopgemerkt. Ze verschijnen in het vizier van het Syndicaat, een beruchte criminele organisatie met mensen overal ter wereld. Het Syndicaat wil ook een stukje van de taart, maar de Saints weigeren en gaan het gevecht aan.

Aangezien Saints Row The Third Remastered een remaster is, is er niets of weinig veranderd aan het verhaal of de algemene gameplay. De grootste verandering zit natuurlijk in het visuele aspect van de game en dat is te zien ook. Voor deze versie heeft de ontwikkelaar gekozen voor Physical Based Rendering en Global Illumination, twee technieken waar we niet al te diep op in zullen gaan. Het heeft vooral te maken met de belichting in de game. Het resultaat is een wereld die veel natuurlijker is dan in het origineel en dit is vooral goed te zien wanneer het nacht is in Stilwater. De reflectie op bijvoorbeeld ramen en waterplassen is goed te zien, maar het laat ook duidelijk verschillen tussen donkere en lichte delen in de stad zien. Het ziet er veel meer uit als een game van nu en niet van negen jaar geleden.

Daarnaast is natuurlijk de resolutie van de game opgeschroefd en zijn veel modellen, inclusief auto’s en wapens, opnieuw opgebouwd. Het resultaat is een frisse, nieuwe uitstraling die er mag zijn. Maar niet alleen in-game zijn de veranderingen zichtbaar, ook de verschillende cutscenes zien er een stuk mooier uit dan bijna tien jaar geleden en doen weinig onder voor games die net zijn uitgekomen. Het is alleen erg jammer dat de ontwikkelaar heeft gekozen voor 30fps, ook voor de PlayStation 4 Pro en de Xbox One X, tenminste zo lijkt het in eerste instantie. Er is namelijk een optie verborgen in het menu om de frame lock eraf te halen. Door het uitzetten van de frame lock, krijg je voor het grootste gedeelte 60fps. Alleen in scenes waar enorm veel actie plaatsvindt, zoals explosies, kan de frame rate dalen naar zo’n 45fps. Het is vreemd dat deze mogelijkheid zo goed ‘verborgen’ is en niet standaard juist is ingesteld op de PlayStation 4 Pro en Xbox One X.

De veranderingen in gameplay zijn er bijna niet en dit blijft dus nog steeds even leuk als bij het origineel. In de open wereld kun je verschillende missies uitvoeren of gewoon een beetje rondrijden in eigen auto, of je kunt er altijd eentje stelen natuurlijk. Het mooie van de Saints Row-serie is altijd de over-the-top-actie geweest en dat blijft nog steeds overeind in deze remaster. Er zijn wel meer mensen en voertuigen toegevoegd aan Stilwater, dus het geheel voelt voller en levendiger aan. Deze versie bevat overigens ook alle extra content die later is uitgebracht; drie missiepakketten en meer dan 30 DLC-items.

Saints Row The Third Remastered is een geslaagde remaster in onze ogen. Physical Based Rendering en Global Illumination zorgen voor graphics die veel meer van deze tijd zijn, terwijl de basisgameplay blijft zoals die was. De keuze voor het bewust moeten uitzetten van de vaste frame rate is wel een beetje apart. Veel spelers zullen deze namelijk snel over het hoofd zien. Heb je deze game nog nooit gespeeld of zou je het graag nog een keer spelen met betere graphics, dan is deze versie voor jou. De gameplay is hetzelfde gebleven, dus daar hoef je het niet voor te doen. Voor nog geen € 40,- haal je wel een hoop speelplezier in huis.

Wij speelden Saints Row The Third Remastered op de Xbox One. De game is daarnaast verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en pc.