Doorgaan naar artikel
De Xbox Series X geeft backwards compatibiliteit een nieuwe dimensie
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Waar Sony nog maar weinig heeft losgelaten over haar PlayStation 5, is Microsoft een stuk loslippiger over de aankomende Xbox Series X. Hoewel de eerste gameplaypresentatie wat tegenviel, hebben ze ook al een heleboel mooie dingen beloofd. Vandaag is er meer nieuws naar buiten gekomen over de manier waarop de Xbox Series X backwards compatibiliteit afhandelt.

Deze feature is natuurlijk al een tijdje een unieke eigenschap van de Xbox-familie. Je kunt met een Xbox One bijna al je oude Xbox 360-games spelen en zelfs een aantal spellen van de eerste Microsoft-console. Heb je een One X-variant, dan kun je ook nog eens genieten van diverse verbeteringen aan die titels, waaronder een hogere resolutie, maar ook betere belichting of texturen.

De Xbox Series X gaat hier nog een schepje bij bovenop doen. Eerder werd al bekend dat het ontwikkelteam bezig was met een slimme manier om HDR toe te voegen aan bestaande titels. Nu is ook duidelijk dat een aantal games een sterk verbeterde framerate gaan krijgen, waarbij sommige titels zelfs op 120 frames per seconde gaan draaien. Omdat niet elke game goed omgaat met een verhoging van het aantal fps, is het Xbox-team druk bezig om te testen welke titels ondersteuning kunnen gaan bieden voor deze verbetering. Tot slot krijgen ook oude games de beschikking over Quick Resume, waarbij je zonder het spel opnieuw te moeten starten meteen weer verder kan waar je was.

Microsoft heeft het streven om van de Series X de ultieme machine te maken om je hele catalogus op de best mogelijke manier te spelen. Wij zijn erg benieuwd naar welke titels we mogen verwachten met welke verbeteringen. Er wordt gesproken over duizenden titels, dus de kans dat daar een paar van onze favorieten bij zitten is behoorlijk groot.