Razer Thresher Ultimate Xbox One
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

De Razer Thresher Ultimate Xbox One is een draadloze headset die zowel voor de Xbox als voor de pc gebruikt kan worden. De geluidskwaliteit is erg goed en zuiver, wat het uitermate goed geschikt maakt voor gaming. Helaas werkt fr verstelbare balans tussen voice-chat en in-game-audio niet altijd goed mee. Daarnaast is het met de adviesprijs van €279 ook geen goedkope headset.

Razer kennen we voornamelijk van hun uitgebreide assortiment als het gaat om gaminghardware en dat in de breedste zin van het woord. Op vrijwel elk vlak hebben ze hardware ontwikkeld waaronder de Razer Thresher Ultimate Xbox One, een draadloze headset voor de console van Microsoft.

De Razer Thresher Ultimate is een draadloze headset ontwikkeld voor consoles. Er is een PlayStation- en een Xbox-uitvoering, waarbij de kleurstelling het grootste zichtbare verschil is. In de vrij grote doos treffen we enkele onderdelen aan zoals een USB-kabel, een basisstation, een standaard en de headset zelf uiteraard. Bij het openen van de doos valt ons oog direct op de forse en robuuste headset. De grote oorschelpen zijn erg aanwezig, maar niet storend. De combinatie met de metalen en automatisch verstelbare band zorgt voor een goed balans en optimaal draagcomfort. Echter kan het zijn dat de hoofdband wat afzakt als je hem niet precies op het midden van je hoofd laat rusten.

Razer Thresher Ultimate Xbox One

Het aansluiten van de headset ziet er vrij ingewikkeld uit, gezien we bij de meeste draadloze modellen enkel de USB-stick hoeven te plaatsen en dan wordt er vaak automatisch al verbinding gemaakt tussen beide. In het geval van de Razer Thresher Ultimate is dit iets ingewikkelder. Er is namelijk een basisstation dat aangesloten dient te worden op de Xbox One middels een optische audiokabel. Aan de achterzijde van het basisstation vind je ook een USB-aansluiting om het station aan te sluiten op de console, maar ook een poort om de headset mee op te laden. Middels een schakelaar kan je wisselen voor gebruik op de Xbox of pc. Eenmaal aangesloten gaat de koppeling vrijwel vanzelf en kan je al snel aan de slag. Razer heeft middels de bijgeleverde standaard ervoor gezorgd dat je deze over het station kan plaatsen zodat deze niet direct opvalt en daarbij direct is weggewerkt. Je hebt hiermee ook tevens een goede plek om je headset op te hangen wanneer je hem niet gebruikt. Dit is een erg leuk principe.

Razer Thresher Ultimate Xbox One

Audiotechnisch levert de Razer Thresher Ultimate Xbox One meer dan prima kwaliteit. Alles komt lekker vol je oren binnen en is behoorlijk zuiver. De bas is lekker aanwezig, wat goed van pas komt tijdens het gamen. Vooral explosies en spannende momenten worden hierdoor versterkt. De bas is niet zo overdreven aanwezig als bij de meeste andere gamingheadsets, maar zonder dat je de lage tonen mist. Ook de midden en hoge tonen zijn erg zuiver en zorgen voor het complete plaatje. De 50mm drivers zorgen voor een goede positionering van het geluid. Dit houdt in dat je de richting van bijvoorbeeld lopende vijanden kunt plaatsen zonder dat je ze ziet. Dit geeft ook zeker een voordeel tijdens het spelen van bijvoorbeeld shooters.

Razer Thresher Ultimate Xbox One

Op de rechteroorschelp vind je een volumewieltje waarmee je op de tast vrij snel het volume aan kunt passen. Op de linkeroorschelp is nog een scrollwieltje geplaatst. Deze wordt gebruikt voor het balans van voice- en gaminggeluid. Je kan hier vrij snel het balans aanpassen tussen in-game-chat en het geluid van de game zelf. Dit is ideaal wanneer je andere medespelers niet goed kunt horen of wanneer onderlinge communicatie erg belangrijk is. Daarentegen heeft het ook invloed op het in-game-geluid. Het geluid gaat hierdoor wat zachter omdat de focus op de chat ligt. Mocht je per ongeluk het wieltje helemaal hebben ingesteld op in-game-audio dan hoor je geen voice-chat. Het kan dus even zoeken zijn, wanneer je plotseling niemand meer hoort praten. Mocht je het scrollwieltje indrukken, dan wordt de microfoon op mute gezet. Het uiteinde gaat rood branden, waardoor je met een simpele oogbeweging direct ziet dat deze is gedempt.

Razer Thresher Ultimate Xbox One

Bij vrijwel alle producten van Razer is RGB-verlichting aanwezig. Verrassend genoeg is dit bij de Razer Thresher Ultimate Xbox One niet het geval. Er is wel verlichting aanwezig, maar enkel in de groene Xbox-kleuren. Dit is op de zijkant van de oorschelp en op het basisstation zichtbaar. Ben je verzot op kleurtjes en wil je deze passend laten kleuren bij de rest van je opstelling, dan zal dit helaas niet gaan. De ingebouwde accu zorgt voor ongeveer zestien uur aan luisterplezier, wat best schappelijk is. Na elke speelsessie kan je de headset eenvoudig ophangen aan de bijgeleverde standaard en stop je het USB-kabeltje in de headset. Hiermee voorkom je dat je op het verkeerde moment met een lege headset zit te kijken. De Thresher Ultimate is helaas geen goedkope headset. Met zijn adviesprijs van €279 is het een vrij duur model, maar daarvoor krijg je wel een erg degelijke en audiotechnisch goede headset terug.