The Elder Scrolls Online Greymoor
Britt Luttik
Britt Luttik

Greymoor is een prima uitbreiding met voldoende te doen en een interessant verhaal over vampieren, weerwolven en heksen in de nostalgische wereld van Skyrim.

Het is bijna tien jaar geleden dat The Elder Scrolls V: Skyrim uitkwam, een actie-RPG die daarna voor vele games als het grote voorbeeld diende. Dat moet natuurlijk gevierd worden en in de nieuwste uitbreiding van Bethesda’s MMORPG The Elder Scrolls Online (ESO) kan dat ook met de toevoeging van Greymoor. De nostalgische terugkeer naar het gebied van de Nords wordt ondersteund door een duister verhaal van vampieren, weerwolven en heksen die dreigen met een aanval. Je leest er meer over in deze review van Greymoor.

The Elder Scrolls Online is een MMORPG die in 2014 uitgebracht werd en inmiddels al vier uitbreidingen telt, waarvan Greymoor de meest recente is. Een korte omschrijving van ESO is een online RPG waarin vele spelers samen in dezelfde wereld spelen, soms ook tegen elkaar (PvP). De game bevat veel soortgelijke gameplay-elementen als andere MMORPG’s, zoals het verslaan van monsters, quests vervullen en betere wapens maken uit materialen. In deze review gaan we vooral dieper in op de uitbreiding Greymoor zelf en minder op de basisgame. Het is mogelijk om met een nieuwe personage direct in het verhaal te springen zonder vooraf specifieke quests of verhaallijnen te voltooien. Dit is iets wat we als erg prettig ervaren omdat iedereen direct in de nieuwe DLC kan duiken.

In tegenstelling tot de vorige uitbreiding Elsweyr is er ditmaal geen nieuwe klasse, maar wel de opkomst van vampirisme. Al vrij snel in het verhaal maken we kennis met Fennorian, een van de weinige vriendelijke vampieren die een samenzwering van heksen, weerwolven en vampieren onderzoekt. Het blijkt dat ze plannen smeden om Skyrim te vernietigen van binnenuit, onder de neus van de koning die te druk is met buitenstaanders te wantrouwen. De taak om hen te stoppen is dan ook opgedragen aan Lyris Titanborn die op haar beurt weer onze hulp vraagt. Lyris en Fennorian zijn twee interessante personages die eruit springen dankzij een goed staaltje voice-acting en goed ontwikkelde personages. Jammer genoeg maken daardoor de andere mensen een wat bleke indruk, zeker diegenen die kleine side-quests aanbieden zijn zo weer vergeten.

Greymoor

Met Lyris en Fennorian aan je zijde is het zaak om de dreiging van de zogenoemde ‘Icereach Coven’ uit te schakelen, want zij leiden de aanval. Dit doel is verpakt in een breed scala aan quests waarin je wordt gevraagd vijanden te verslaan, hun kampen te vernietigen, voorwerpen of vermiste mensen te zoeken en grotten te verkennen. Het laatstgenoemde is interessant, want een groot deel van de uitbreiding speelt zich af onder de grond van Skyrim, in de indrukwekkende omgeving Blackreach. Een van de aspecten waarin ESO pluspunten weet te scoren, is hoe indrukwekkend de verschillende omgevingen zijn en een grafisch oogstrelende ervaring vormen. Een ander nieuw onderdeel in Greymoor is de komst van Harrowstorms, bloedrode verschijnselen in de lucht die de bewoners in de buurt in vijandige wezens transformeren. Deze spontane evenementen leveren ervaringspunten en beloningen op, maar in de kern is het hetzelfde systeem als draken in Elsweyr, alleen dan in een nieuw jasje. Tot slot is de uitbreiding gevuld met nieuwe uitdagende vijanden in de dungeons en de ‘world bosses’.

Hoewel er geen toevoeging van een nieuwe klasse is, is het wel mogelijk om je te wanen in het vampirisme dankzij de compleet vernieuwde skilltree. Daarnaast zorgt de toevoeging van Antiquities voor een ontspannende variatie tijdens het duistere verhaal. Deze nieuwe hobby geeft spelers de mogelijkheid om aan de hand van aanwijzingen schatten op te graven door heel de wereld. De beloningen kunnen variëren van zeldzame uitrustingsstukken tot voorwerpen voor in je huis. Overigens gaat deze activiteit gepaard met een aantal mini-games om de locatie te bepalen, hoewel dit iets is wat niet iedereen zal waarderen. Daar staat echter wel tegenover dat deze hobby je uitnodigt om oudere gebieden weer te bezoeken voor een schat.

Greymoor

Greymoor is een nieuw avontuur voor zowel terugkerende als gloednieuwe ESO-spelers, waarbij iedereen direct in dit onderdeel van het verhaal kan duiken. Het verkennen van Skyrim zal nostalgische herinneringen bij velen oproepen, maar ook worden we verrast met nieuwe elementen zoals het verkennen van Blackreach. Belangrijk is om niet dezelfde ervaring als The Elder Scrolls V: Skyrim te verwachten, want de sfeer van een MMORPG laat toch een heel andere indruk achter dan een singleplayer-RPG. Desondanks is er ruim voldoende te doen met de nieuwe verhaallijn, de uitdagende vijanden en een hobby in de vorm van archeologie.

The Elder Scrolls Online: Greymoor is voor deze review gespeeld op pc. De game is verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc.