The Last of Us 2

Met The Last of Us 2 laat Naughty Dog wederom zien dat ze een niveau halen dat maar weinig andere studio's consequent weten te halen. Zowel het verhaal, de personages, de gameplay en de graphics zijn van een bijzonder hoog niveau. Wel volgt de studio de vaste formule, waardoor we iets minder zijn weggeblazen dan we stiekem hadden gehoopt.

Nu we de laatste fase van de PlayStation 4 ingaan, staat er eigenlijk nog maar een datum rood omcirkeld in de agenda van veel PlayStation-gamers, namelijk 19 juni. Dat is de dag dat The Last of Us 2 verschijnt. In het eerste deel maakten we kennis met Joel en Ellie, die vanwege Ellie’s immuniteit voor het cordyceps-virus een tocht door Amerika maakten op zoek naar de mysterieuze Fireflies die de immuniteit van Ellie konden omzetten naar een vaccin. The Last of Us heeft nog steeds een score van 95 op Metacritic, waardoor Naughty Dog in eerste instantie ook bang was om met een vervolg te komen. Gelukkig voor ons hebben ze die angst overwonnen en ligt The Last of Us 2, na wat uitstel, over een week in de winkels. Wij mochten al vroegtijdig met de volledige game aan de slag en in deze review gaan we kijken of de dames en heren van Naughty Dog wederom goud in handen hebben.

Het tweede deel vangt een paar jaar na het einde van het eerste aan. Joel en Ellie wonen in Jackson bij de community van Tommy, de broer van Joel. Het is goed merkbaar dat de gebeurtenissen uit het eerste deel hun sporen hebben achtergelaten in de relatie tussen beiden, hoewel ze nog wel veel met elkaar optrekken. Vooral Ellie is volwassener geworden en begeeft zich inmiddels ook op het pad van de liefde. Wanneer er tijdens een expeditie buiten de nederzetting iets hopeloos misgaat, besluit Ellie dat ze niet anders kan dan Jackson te verlaten om de daders op te sporen en ze verantwoordelijk te stellen voor hun daden. Samen met haar vriendin Dina trekt ze erop uit om wraak te nemen.

Wie de laatste paar games van Naughty Dog heeft gespeeld, weet dat de studio uitblinkt in het vertellen van verhalen en het neerzetten van geloofwaardige personages en dat is in The Last of Us 2 niet anders. Vanaf de eerste minuut voel je de chemie en verhoudingen tussen de verschillende personages en dit wordt gedurende de game alleen maar verder uitgediept. Het mooie is daarbij hoe de makers regelmatig het gaspedaal van het verhaal afhalen en de ruimte nemen voor onderlinge gesprekken en verdieping van achtergronden. Het maakt dat de personages echt en geloofwaardig aanvoelen en je ook om ze gaat geven. Dit geldt overigens ook voor de vijandelijke facties waartegen je het in het spel moet opnemen. Ook zij hebben hun eigen beweegredenen voor de keuzes die ze gemaakt hebben of nog moeten gaan maken.

Wil je het uiterste uit het verhaal halen, neem dan ook absoluut de tijd om de omgeving te verkennen. Elke plek in de game heeft zijn historie die wordt verteld aan de hand van briefjes en spullen die je vindt. Zo komen ook de omgevingen echt tot leven en kun je je goed voorstellen wat er allemaal is gebeurd na de uitbraak van het virus. Eerdere Naughty Dog-games hadden dit natuurlijk ook wel, maar in The Last of Us 2 is het echt een van de belangrijkste dingen om het hele plaatje mee te krijgen. Ga dus ook vooral niet te gehaast door het verhaal heen, maar neem het lekker in je op. Daarnaast kun je belangrijke upgrades vinden en zijn er veel verstopte easter eggs, wat alleen maar meer uitnodigt om op ontdekking te gaan.

Waar je in het eerste deel voornamelijk in de huid van Joel kroop, speel je in deze game vooral als Ellie wat ook de accenten in de gameplay anders legt. Waar Joel wat lomp en vooral sterk was, is Ellie behendig. In de combat zul je het dan ook van andere zaken moeten hebben. Vooral stealth maakt een nog groter deel uit van de gameplay en je zult echt van tevoren een goed plan moeten hebben, wil je een grote groep uitschakelen. Daarbij kan je er soms beter voor kiezen om ongezien langs een groep te sluipen, zonder ontdekt te worden. Als hulpmiddel krijg je daarbij de zogeheten luistermodus waarbij je makkelijk kunt inventariseren of er vijanden in de buurt zijn en waar ze zich bevinden, erg handig en noodzakelijk om te overleven.

Mocht je toch in een gevecht raken, dan valt ook op dat Ellie over het algemeen sneller is dan haar tegenstanders. Daarbij kan ze goed aanvallen ontwijken, wat de 1-op-1-gevechten ook extra tactisch maakt. Het goed plannen van je aanvallen en op tijd anticiperen, zijn de sleutel tot het uitschakelen van een vijand waar je het op pure kracht tegen aflegt.

Natuurlijk heb je ook weer de beschikking over het nodige schietgerei dat je, net als in het eerste deel, op werkbanken kunt verbeteren met spullen die je hebt gevonden. Ook kun je weer molotov-cocktails en andere bommen craften. Dit werkt voor het grootste deel hetzelfde als in The Last of Us. Dat werkte destijds al prima en doet dat nu nog steeds en daarom is het ook niet erg dat er op dit gebied weinig nieuws onder de zon is.

Een bijzondere vermelding is er, zoals je eigenlijk wel kunt verwachten van Naughty Dog, voor de graphics en het geluid. The Last of Us 2 ziet er werkelijk adembenemend mooi uit. Van de animaties en gezichten tot aan de omgevingen en filmische cut-scenes, alles is echt tot in de puntjes verzorgd. Ook op het gebied van audio merk je aan alles dat het van gigantisch hoge kwaliteit is. De voice-acting is erg sterk en het geluid van de clickers maakt je weer lekker zenuwachtig. Daarnaast is er ook ruimte gemaakt voor geslaagde muzikale intermezzo’s.

The Last of Us 2 is een typische, filmische Naughty Dog-game, zoals we eigenlijk al sinds Uncharted 2 van ze gewend zijn. En hoewel de studio keer op keer weer stappen voorwaarts zet, zorgt het er wel voor dat we de formule inmiddels wel een beetje kennen. Dat neemt niet weg dat het geheel wederom van een dusdanige kwaliteit is dat we niet anders kunnen dan de maximale score uitdelen. Wel met de kanttekening dat we qua gameplay misschien wel wat meer verrast hadden gehoopt te worden.

Wij speelden The Last of Us 2 op de PlayStation 4. De game is exclusief voor dit platform.