Bad Boys for Life

Bad Boys for Life is een geslaagde reboot met bijzonder fraaie actiescènes. Het is daarnaast leuk om Will Smith en Martin Lawrence opnieuw in hun oude rol te zien kruipen.

Het originele Bad Boys uit 1995 staat ons nog altijd bij als een van onze favoriete actiefilms uit dat tijdperk. De narcotica-agenten Mike Lowrey (Will Smith) en Marcus Burnett (Martin Lawrence) die zonder angst en op hun eigen stijl afrekenden met de drugsbazen in Miami spraken enorm tot de verbeelding en nog steeds is “Bad Boys for Life” een deuntje dat iedereen moeiteloos mee kan neuriën. Niet zo gek dus dat in het reboot en remake gekke Hollywood van deze tijd wordt teruggegrepen op het illustere duo. Vernoemd naar het fameuze motto is Bad Boys for Life nu terug te zien in je thuisbioscoop op alle gangbare formaten. Hoe bevalt deze trip down memory lane?

Vijfentwintig jaar later hangt de vlag er ook voor beide Bad Boys anders bij. Waar Lowrey nog steeds bloedfanatiek is in het opsporen van criminelen en daarbij zijn eigen bekende methoden niet schuwt, heeft Burnett een gezinnetje gesticht dat voor hem logischerwijs belangrijker is dan zijn leven wagen voor het oppakken van geboefte. Wanneer een nieuwe drugsbende opstaat die met het nodige geweld de straten in Miami teistert, wordt de relatie tussen beiden dan ook op scherp gezet.

Bad Boys for Life Foto: Sony Pictures

Wie de film kijkt voor een verrassend verhaal zal niet erg verwend worden, maar dat wil niet zeggen dat wat er wel is niet onderhoudend is. Het verhaal gaat in een lekkere snelheid voorbij en gaat ook op een luchtige manier om met de belangenverstrengeling van beide Bad Boys. Daarbij wordt de film gesteund door waanzinnige actiebeelden die stuk voor stuk bijzonder fraai geschoten zijn. Alleen hierom is Bad Boys for Life meer dan de moeite waard en het is meteen een compliment aan het regisseursduo Adil el Arbi en Bilal Fallah: ze weten perfect de vibe van de oude films te pakken en te vertalen naar het huidige tijdperk.

Ook Smith en Lawrence weten met succes in hun oude rol te kruipen en doordat hun personages ook met de leeftijd van hun acteurs zijn meegegroeid, komt het overtuigend over. Ze weten daarnaast de humor leuk te brengen, zonder dat het het verhaal van de film ondermijnt, iets waar voormalig Bad Boys-regisseur Michael Bay bijvoorbeeld nog wel eens last van heeft.

Uiteindelijk is Bad Boys for Life gewoon een prima actiefilm die meer dan de moeite waard is. De actie is spectaculair en bijzonder mooi gefilmd en dat is uiteindelijk waar het om draait. Het is leuk om Will Smith en Martin Lawrence terug te zien in hun oude rollen en dat maakt het een van de meest geslaagde reboots van de laatste tijd.