SpongeBob Squarepants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated

SpongeBob Squarepants: Battle for Bikini Bottom - Rehydrated ziet er mooi uit en weet de sfeer van de serie goed te vertalen naar een game. Helaas is alle gameplay bijzonder eentonig.

SpongeBob Squarepants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated is een vrij lange naam, maar het is erg simpel. In 2003 verscheen SpongeBob Squarepants: Battle for Bikini Bottom, een platformer gebaseerd op de geliefde televisieserie. Rehydrated is achter de naam gestopt om aan te geven dat het om een remake gaat van het origineel. De game verschijnt morgen in de winkels, maar wij zijn er alvast mee aan de slag gegaan.

Het eerste dat opvalt, is dat er op grafisch vlak goed werk is geleverd. Je ziet aan Rehydrated niet meer dat het oorspronkelijk een oud spel is geweest en het is lekker kleurrijk. De kleurrijke omgevingen zijn perfect voor een SpongeBob-spel, aangezien het het cartooneske heerlijk neerzet. De droge humor van de serie sluit hier perfect op aan en je waant je echt even in de wondere wereld van SpongeBob Squarepants: een leuke ervaring voor oude fans, maar ook voor de jongere generatie die misschien nu pas kennismaakt met onze gele, vierkante vriend.

De gameplay van SpongeBob Squarepants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated is echt enorm ouderwets en iets dat we allemaal al wel vaak hebben gezien. Je loopt in levels rond waar je allemaal glimmende voorwerpen kan verzamelen, probeert het einde van het level te halen en ondertussen moet je van platform naar platform springen en heel simpel vijanden (in dit geval Planktons op hol geslagen robots) aanvallen. Als je als SpongeBob speelt, druk je op een knop waarmee je ronddraait en om je heen slaat: het is vrij eendimensionaal allemaal.

Dat is verreweg het grootste nadeel van het hele spel: het wordt heel snel eentonig. De meeste levels hebben wel een uniek gameplay-element, maar dit is meestal niet diepgaand genoeg om langer dan vijf seconden leuk te blijven. Meer kan je ook niet echt verwachten van een SpongeBob-spel, maar het houdt wel in dat het eigenlijk alleen leuk is voor de allergrootste fans die gewoon al blij worden om naar hun favoriete personages te kijken in (soms) bekende omgevingen. Kan je vervolgens erg repetitieve gameplay op de koop toenemen, dan zijn de kleurige graphics en de humor genoeg om je even zoet te houden. Zoek je toch iets meer in een game, dan is het zelfs als fan vrij saai en frustrerend. De nieuwe multiplayer-modus is mooi meegenomen, maar daarop is hetzelfde van toepassing: na een minuutje heb je het wel gezien. Voor de jonge gamers kan dit veel langer leuk blijven, met als toevoeging dat je als ouder kan helpen met je eigen poppetje.

SpongeBob Squarepants: Battle for Bikini Bottom - Rehydrated Patrick

Is het enige wat jij nodig hebt in een spel SpongeBob? Is een leuke, kleurrijke omgeving belangrijker dan gameplay die weet te boeien? Dan ga je vast genieten van SpongeBob Squarepants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated. Voor de rest van ons zijn er talloze andere platformer-/avonturengames die wel langer dan een uurtje interessant blijven.

SpongeBob Squarepants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo switch en pc.