Do Not Feed The Monkeys Switch-versie

Do Not Feed The Monkeys is een erg leuke game met een interessant concept. Helaas komen de controls op de Switch wat minder uit de verf.

Stiekem vinden mensen het razend interessant om in de levens van anderen te kunnen snuffelen. Programma’s als Big Brother laten zien dat het moeiteloos tienduizenden mensen aan de buis gekluisterd houdt om maar niets te hoeven missen. Do Not Feed The Monkeys is ook gebaseerd op dit principe. Je krijgt de unieke kans om via camera’s in het leven van mensen te snuffelen en de organisatie hierachter van informatie te voorzien. Ondertussen zul je ook nog jezelf moeten zien te onderhouden in je dagelijkse behoeftes. Zorgt dit voor een leuke game?

De hoofdmoot van de game is het in de gaten houden van de verschillende schermpjes. Je begint je avontuur met negen daarvan, maar dat worden er al gauw meer. Door vragen vanuit de organisatie achter het programma te beantwoorden kun je geld verdienen. Je zult bijvoorbeeld de naam, of het adres van iemand moeten zien te achterhalen. Dit doe je door goed op te letten wanneer er iets gebeurt op het scherm. Je zult aan de hand daarvan op steekwoorden stuiten die je moet gaan combineren in de internetbrowser op je virtuele computer. Op die manier ontrafel je de informatie die je nodig hebt en weet je uiteindelijk de opdracht te voltooien. Je voelt je op dat moment een ware detective en je speurwerk geeft dan ook behoorlijk voldoening.

Wat het geheel lastig maakt, is dat je ondertussen ook op jezelf moet letten, net als in het echte leven. Je zult dus genoeg moeten eten, maar daarvoor ook naar de supermarkt of het laten thuisbezorgen. Daarnaast moet je de rekening van je appartement betalen en alleen je speurwerk zal dit niet bekostigen. Je zult dus af en toe ook moeten werken en daarbij zul je ook afwegingen moeten maken. Lang werken betekent genoeg geld verdienen voor de huur, maar ondertussen kun je wel belangrijke zaken missen die zich voordoen in de kamers die je moet bespieden. Het dagelijks leven zorgt voor behoorlijke stress en je zult je regelmatig opgejaagd voelen doordat je van je speurwerk gehaald wordt en zo snel mogelijk terug wilt naar je beeldscherm. Het is een effect dat de makers duidelijk voor ogen hebben gehad en het heeft het juiste resultaat. Het maakt de game zelf niet echt leuker, maar maakt je wel bewust van de manier waarop je eigenlijk continu geleefd wordt in de tegenwoordige tijd.

Voor wie zich niet wenst te bekommeren om de dagelijkse rompslomp is er gelukkig ook nog een modus waarin dit veel minder van je tijd opslokt en die je op je dooie gemak je speurwerk laat verrichten. Het speelt een stuk relaxter, maar het haalt wel een deel van de essentie van Do Not Feed The Monkeys weg. Niettemin bieden de ontwikkelaars hiermee wel voor ieder wat wils.

Wanneer je voor het eerst begint aan het spel, kan alles behoorlijk overweldigend overkomen. Laat je hierdoor vooral niet afschrikken. Na een tijdje begin je de slag te pakken te krijgen en mocht je de eerste speelbeurt niet ver komen, dan gaat het daarna eigenlijk meteen al snel beter. En dan ontspint zich ook een erg leuke game die je zeker eens moet ervaren.

De Switch-versie die wij speelden heeft nog wel een paar nadelen. Zo lijkt de game echt gemaakt om te spelen met een muis en beweegt de cursor naar onze mening iets te langzaam om prettig te zijn. Ook zijn er wat onhandigheden die voor wat frustratie zorgen. Zo gebeurde het ons regelmatig dat we na het zoeken op wat termen vanuit ons dagboek deze meteen weer sloten door een onhandig gekozen buttonlayout. Het is niet onoverkomelijk, maar we vonden het wel wat hinderlijk in onze speelervaring.

Do Not Feed The Monkeys is een leuke game met een interessant concept. Het speurwerk levert veel voldoening, maar alles eromheen voelt meer als werk. Dit is waarschijnlijk ook het idee van de makers geweest, maar het is voor de gamers die hier niet meteen op zitten te wachten prettig dat er een relax-modus in zit. Qua controls zijn we niet helemaal content en als je de mogelijkheid hebt om het spel met een muis te spelen, dan zou dat onze eerste keus zijn.

Wij speelden Do Not Feed The Monkeys op de Nintendo Switch. De game is daarnaast verkrijgbaar voor pc, Mac en Android-devices.