Trackmania
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Trackmania is dezelfde formule in een nieuw jasje. De eenvoud biedt zowel voor- als nadelen, net zoals het nieuwe abonnementssysteem. Voor die-hard Trackmania-fans blijft het een prachtig spel, terwijl anderen er misschien wat sneller op uitgekeken zullen zijn.

De Trackmania-serie is onwijs bekend. Bijna iedere gamer heeft er wel eens iets over gehoord en de meesten zullen het zelfs ooit gespeeld hebben. Het nieuwste deel van de serie heet simpelweg Trackmania en is de eerste die gaat voor een abonnementssysteem in plaats van een eenmalige vaste prijs. Hierdoor is er zelfs een gratis versie te spelen, waardoor je het spel eerst kunt uitproberen alvorens je voor een abonnement gaat. Wij zijn met het meest uitgebreide abonnement aan de slag gegaan en hebben wat gemixte gevoelens.

De serie heeft altijd bekendgestaan om de eenvoud, waardoor iedereen het meteen op kan pakken. Dit is in Trackmania niet anders. Er is maar één soort auto, er zijn vier soorten banen, een paar speciale baanstukken zoals snelheidboosts en geen aparte gameplay-aspecten zoals botsingen of weersomstandigheden. Hierdoor kan iedereen een controller pakken en aan de slag met de game. Het draait allemaal om de snelste tijd neer te zetten en met een simpele druk op de knop ga je terug naar de start of naar je laatste checkpoint.

De variatie zit hem in de simpele aspecten combineren tot een complex geheel. Zo zijn er banen waarin je op het ene moment met hoge snelheid door bochten drift op gravel en het volgende moment race je door een looping van ijs. Deze combinatie van eenvoud en complexiteit is leuk, maar toch krijg je al snel het gevoel dat je alles gezien en meegemaakt hebt. Doordat het allemaal gaat om de snelste tijd neerzetten, ben je vaak tientallen keren op dezelfde baan aan het racen. Dit is voor sommigen een uitdaging waar ze zich graag mee bezig houden, maar wij merkten dat we ons toch wel begonnen te vervelen na een paar uurtjes. De multiplayer maakt dit nog net wat spannender, aangezien je dan tegen ander spelers racet om de beste tijd neer te zetten.

trackmania

Gelukkig zijn er wel een hoop tracks waar je mee aan de slag kunt. De ontwikkelaar brengt ieder seizoen 25 nieuwe uit, er is iedere dag een ‘Track of the Day’ vanuit de community en verder kun je aan de slag met andere banen die gemaakt zijn door medespelers. Zo krijg je het grootste aanbod dat mogelijk is, maar blijft het probleem dat de variatie met de bouwblokken die beschikbaar zijn, beperkt blijft. De track editor is overigens erg simpel en na een half uurtje kun je al mooie creaties maken, waardoor er een grote influx van nieuwe tracks mogelijk is vanuit de community.

Trackmania biedt drie abonnementsopties. De eerste is gratis en daarmee krijg je toegang tot de 25 seizoensgebonden banen die de ontwikkelaar uitbrengt. Deze kun je zowel in single- als multiplayer spelen. De eerste betaalde versie kost 10 euro per jaar en biedt je naast alles van de gratis versie ook toegang tot de banen van eerdere seizoenen, de ‘Track of the Day’ en de Track- en Replay-editor. Daarnaast kun je meedoen met dagelijkse competities. Het laatste abonnement biedt alles wat hiervoor genoemd is met als toevoeging de Skin-editor, toegang tot Clubs en de mogelijkheid om mee te doen aan grotere toernooien. Dit abonnement kost je 30 euro per jaar of 60 euro voor drie jaar. Door deze aanpak kun je als speler kiezen hoeveel geld je in het spel wilt steken, maar tegelijkertijd versplintert het de community die al bestond uit vooral die-hard fans.

trackmania

Uiteindelijk is Trackmania een nieuwe versie van een oude formule. Het ziet er wat beter en soepeler uit, er zijn iets meer mogelijkheden en de nieuwe abonnementsvormen bieden alle soorten spelers de kans om het spel te proberen. De eenvoud is ook behouden waardoor iedereen er zo mee aan de slag kan. Tegelijkertijd zorgt dat ook voor een limiet aan variatie en zullen alleen gamers die ervan houden om de beste baantijd neer te zetten langer dan af en toe een uurtje plezier beleven aan het spel. Tevens kan het abonnementssysteem zorgen voor versplintering van de community, wat nadelige gevolgen kan hebben voor de activiteit in het spel.

Voor deze review speelden we Trackmania op pc. De game is vanaf 1 juli exclusief op pc verkrijgbaar.