Keyforge: Mass Mutation starterset
Arran Winmai
Arran Winmai

Mass Mutation verbetert weinig van de bestaande problemen van Keyforge. Wel zijn de toevoegingen leuk. De nieuwe systemen geven een interessante draai aan het spel die het voor spelers op alle niveaus interessanter maakt.

Fantasy Flight Games staat niet stil met zijn gigantische hit Keyforge. Keyforge: Mass Mutation is net uit en fans kunnen er eindelijk mee aan de slag. Wij kregen een starterset opgestuurd door Asmodee.

Dit is niet de eerste keer dat wij iets van Keyforge reviewen. In november schreven we over Age of Ascension. In de aard is het spel hetzelfde gebleven, dus gaan wij ons in deze review voornamelijk richten op wat er veranderd is. Als je meer wilt weten over het spel zelf, raden wij aan eerst onze eerdere review erbij te pakken.

Keyforge: Mass Mutation

In de Crucible is een mysterieuze deur geopend die grote veranderingen met zich meebrengt. Het bevatte ‘dark æmber,’ wat alles dat ermee in aanraking komt muteert. Als gevolg wordt alles vreemder. Bekende personages van eerdere sets zijn veranderd. Zo is ‘Bad Penny’ nu ‘Rad Penny.’ Haar voorganger ging terug naar je hand als ze stierf, terwijl deze versie terug je deck in gaat. Daar staat tegenover dat ze een æmber steelt van je tegenstander als je haar speelt. Een ander voorbeeld is ‘Snarette,’ de gemuteerde vorm van ‘Charette.’ Zij vangt minder gauw æmber van je tegenstander, maar kan wat ze gevangen heeft wel terug in de voorraad leggen. Zo voorkomen spelers dat hun harde werk gewoon ongedaan wordt.

Deze veranderingen maken niet echt uit voor nieuwe spelers of mensen die het spel spelen en niet echt om de wereld geven. Het zijn gewoon kaarten die ze nog niet eerder gezien hadden. Voor fans is het wel leuk om te zien dat kaarten waar zij aan gehecht zijn geraakt een andere draai hebben gekregen. Het is een extra vleugje verhaal dat het spel niet hindert, maar wel een knipoog biedt naar mensen die de voorgangers van de kaarten goed kenden.

Keyforge
Keyforge

De grootste verandering is de wisseling van huizen. In Mass Mutation keert House Sanctum terug. Die neemt de plaats in van House Brobnar. Speltechnisch vervullen ze een vergelijkbare rol: controle vergaren en houden over het bord. De manier waarop ze dat doen is daarentegen wel heel anders. Brobnar houdt van grote wezens die gemakkelijk vijanden uitschakelen en aardig wat klappen op kunnen vangen. Sanctum, daarentegen, houdt meer controle door hun metgezellen te beschermen met wards.

Omdat de twee huizen een vergelijkbare functie vervullen is deze wissel erg goed te begrijpen. Welke van de twee jouw voorkeur heeft is echter heel persoonlijk. Omdat ze hun doel op verschillende manieren bereiken hebben ze hele verschillende speelstijlen. De een is niet krachtiger dan de ander, dus het spel wordt qua balans niet heel anders. Maar de wisseling zal sommigen aanstaan en anderen niet. Daar moeten we ook bij zeggen dat het in veel gevallen ook niet uitmaakt, omdat lang niet alle decks Sanctum-kaarten zullen bevatten.

Mass Mutation

Mass Mutation voegt twee nieuwe sleuteltermen toe aan Keyforge: ‘Gigantic’ en ‘Enhance.’ Deze sleuteltermen brengen wat elementen in het spel die eerder niet aanwezig waren. En ze zijn eigenlijk gemaakt voor verschillende publieken.

Gigantic verwijst naar creatures die uit twee helften bestaan. Ze zijn erg krachtig, maar een speler kan een Gigantic-creature alleen spelen als hij beide helften van de kaart op hand heeft. Dit kan er aan de ene kant voor zorgen dat iemand een dode kaart op hand heeft waar hij niets mee kan doen. Een helft van een Gigantic-kaart is nutteloos zonder de andere. Maar daar staat tegenover dat ze wel erg krachtig zijn als beide helften verzameld zijn.

Wij moeten eerlijk zeggen dat geen van de decks in onze starterset Gigantic-kaarten hebben, dus we kunnen niet met zekerheid zeggen hoe groot hun impact is. Maar van wat we gezien hebben op de site van Fantasy Flight lijken ze wel erg sterk. Gepaard met het eerder genoemde probleem is dit concept erg polariserend. Het is soms heel sterk en soms heel zwak, maar nooit iets er tussenin. Wel is het erg gaaf om zo’n grote kaart op tafel te leggen. Zeker voor een jonger publiek is het lekker imposant.

Mass Mutation

De andere sleutelterm, Enhance, is iets heel anders. Kaarten met Enhance geven bonussen aan willekeurige kaarten in het deck. Deze bonussen zijn al op de kaarten gedrukt, dus spelers hoeven er verder niet over na te denken. Het is best wel een aparte sleutelterm, omdat de kaart met de sleutelterm tijdens het spel zelf niets extra’s doet. Nu denken de spelers dat er iets speciaals gebeurt als ze het spelen, maar dat is niet hoe het werkt. Omdat de bonussen al op willekeurige kaarten gedrukt zijn gebeurt er verder niets.

Waar Gigantic vooral gericht is op jongere spelers die het cool zullen vinden, is Enhance meer gericht op ervaren spelers die het spel helemaal binnenstebuiten kennen. Het zorgt er namelijk voor dat bekende kaarten soms net even iets extra’s doen wat zij niet verwachten. Iemand die alle kaarten uit zijn hoofd kent en precies weet wat alles doet kan hierdoor toch nog even verrast worden. Voor spelers die dit niet hebben, daarentegen, maakt het niet echt uit. Voor zover zij weten deed de kaart dit altijd al. Het zorgt dus voor wat extra afwisseling. Het had alleen wel op een minder verwarrende manier gekund.

Mass Mutation

We hebben nu alles dat nieuw is besproken, maar laten we het even kort hebben over iets dat hetzelfde is gebleven. In onze vorige review bespraken we hoe de willekeurig gegenereerde decks met een inherent probleem zitten: balans. Omdat de decks willekeurig gegenereerd zijn en spelers niet zelf decks kunnen bouwen, kan er soms een groot krachtverschil zitten tussen jouw deck en dat van je tegenstander, wat nooit veranderd kan worden. Het verschil kan zo groot zijn dat onervaren spelers met het juiste deck steeds van veteranen winnen. Dit probleem is inherent aan de aard van Keyforge, maar wij vonden het belangrijk aan te halen dat het onveranderd is gebleven. Hou het dus in je achterhoofd.

Keyforge: Mass Mutation is een leuke uitbreiding die een aantal bijzondere veranderingen met zich mee brengt zonder de kern die het spel leuk maakt te veranderen. De nieuwe sleuteltermen zijn interessant en ze zijn leuk voor zowel nieuwe als ervaren spelers. Wel is Enhance een beetje verwarrend en is Gigantic een beetje polariserend. De mutaties zijn een leuke knipoog naar spelers die de kaarten waarnaar verwezen wordt kennen, zonder dat nieuwe spelers gehinderd worden in het spel. Helaas lijdt Mass Mutation nog steeds aan hetzelfde probleem van balans. Het is een probleem dat waarschijnlijk nooit opgelost gaat worden.