Destroy All Humans!

De remake van Destroy All Humans! is in onze ogen geslaagd. Black Forest Games heeft behouden wat deze game zo leuk maakt, maar heeft aan de andere kant flinke verbeteringen doorgevoerd aan de besturing en op het grafische vlak. Het is misschien wel een beetje aan de korte kant en ook niet al te moeilijk, maar daar staat ook weer een minder hoge prijs tegenover.

De trend om oude spellen opnieuw uit te brengen, in welke vorm dan ook, is al een tijdje gaande. Uitgever THQ Nordic is hier vrij actief mee en dat is dan ook de partij die achter de remake van Destroy All Humans! zit. Het oorspronkelijk spel verscheen al in 2005 en werd destijds redelijk beoordeeld. Het is dan ook niet zo gek dat er daarna nog meerdere delen zijn verschenen. Het allerlaatste deel, Destroy All Humans! Path of the Furon, kreeg echter niet echt goede cijfers en het leek er dan ook op dat het klaar was met de franchise. Gelukkig heeft ontwikkelaar Black Forest Games de serie nieuw leven ingeblazen, maar is het ook de moeite waard? Wij zochten het voor jullie uit.

Destroy All Humans! is een action-adventure die zich afspeelt in de jaren 50. Als speler stap je in de schoenen van Cryptosporidium-137 of Crypto-137 voor vrienden. Crypto moet de rotzooi opruimen die zijn voorganger heeft achtergelaten. De Furons, het soort waar Crypto toebehoort, wil graag Furon DNA verzamelen omdat de kwaliteit daarvan met elke generatie afneemt. Gek genoeg halen ze dit uit de hersenen van mensen en daarom moet Crypto zoveel mogelijk hersenen weten te bemachtigen. Helaas gaat dit niet heel makkelijk, omdat hij tegen wordt gewerkt door de geheime organisatie Majestic.

Destroy All Humans! bestaat uit 24 missies waarin je verschillende soorten opdrachten moet uitvoeren. Zo zijn er missies waarin je moet proberen gebouwen binnen te komen zonder dat de mensen je zien. Crypto kan de vorm aannemen van een mens, maar daarvoor moet hij deze wel eerst scannen zonder gezien te worden. Hij kan zich dan voor bepaalde tijd vermommen om zo eenvoudig dichterbij zijn doel te komen. Daarnaast zijn er ook missies waarin je juist moet proberen zoveel mogelijk mensen te doden. Hiervoor heeft Crypto verschillende mogelijkheden, maar zijn meest gebruikte wapen is de Zap-O-Matic. Hiermee kan hij een elektrische straal afvuren die zijn tegenstanders vrij eenvoudig ombrengt. Naast het gebruik van wapens kun je ook vliegen met een jetpack, dashen en kan je door middel van telekinese objecten door de lucht laten vliegen. Het zijn behoorlijk wat mogelijkheden, maar je hoeft het niet allemaal te gebruiken. Het geeft je als speler de vrijheid om zelf te bepalen hoe je een missie aan gaat pakken.

De missies zijn overigens niet al te lang en het gehele spel is in iets meer dan vijf uur uit te spelen. De game is over het algemeen ook niet zo heel lastig, met uitzondering van de eindbaas in de laatste missie. Deze was in het originele spel al niet heel erg gemakkelijk en dat is deze keer niet anders. Dit gevecht lijkt ook niet helemaal in verhouding met de rest van de game, maar geeft uiteindelijk enorme voldoening als je als winnaar uit de bus komt.

Na het voltooien van een missie, krijg je de mogelijkheid om deze nogmaals te spelen omdat er ook verschillende optionele opdrachten zijn die je soms net niet weet te behalen. Daarnaast bestaat er ook nog de mogelijkheid om vrij rond te lopen in de verschillende locaties waar je al je opdrachten moet voltooien. Het zijn een paar opties om je iets langer bezig te houden, maar het kan niet verbergen dat de game gewoon wat aan de korte kant is.

Tijdens de verschillende missies verzamel je de nodige Furon DNA en die kun je weer gebruiken voor het verbeteren van je eigen vaardigheden of die van je ruimteschip. Er bestaan namelijk ook een aantal missies die zich niet op de grond afspelen maar in je vliegende schotel. Het upgraden van je vaardigheden zorgt er bijvoorbeeld voor dat je je langer kunt vermommen als mens. Het is eigenlijk niet echt nodig, maar maakt het je wel wat makkelijker verderop in de game.

Als je het zo leest, lijkt het alsof Destroy All Humans! misschien niet zo heel veel voorstelt maar niets is minder waar. Het spel zit namelijk vol met heerlijk flauwe humor en referenties naar bekende personen, films en locaties. Het feit dat de missies niet zo heel lang zijn, zorgt ervoor dat je iedere keer nog even snel een missie wilt spelen. Het maakt het geheel eigenlijk best wel een beetje verslavend. En hoewel het spel aan de korte kant is, had het in onze ogen ook niet veel langer moeten duren. Waarschijnlijk had je dan al snel het gevoel gekregen dat het allemaal wat repetitief aan zou voelen.

Destroy All Humans! is natuurlijk een remake en als je het spel vergelijkt met het origineel, zijn er enorme stappen gemaakt. Deze game is nagemaakt in de Unreal Engine 4 en dat is goed te zien. Het ziet er allemaal prima uit en toch weet deze versie het nostalgische gevoel te behouden. De stemmen lijken bijna rechtstreeks over te zijn genomen uit het origineel en lijkt misschien alsof Black Forest Games niet goed zijn best heeft gedaan, maar het voelt eigenlijk meer als een knipoog naar de oorspronkelijke game dan als luiheid van de ontwikkelaars.

Hoewel wij behoorlijk positief zijn over deze game, zijn wij toch een aantal foutjes tegengekomen. Zo kwam het met regelmaat voor dat je na je dood een flinke sprong had gemaakt in de missie. Hierdoor werden enkele moeilijke stukken ineens een stuk eenvoudiger door simpelweg dood te gaan. Daarnaast kwam het ook een paar keer voor dat de framerate behoorlijk naar beneden ging in actievolle scènes. Erg storend is het niet, omdat het echt maar een paar keer is gebeurd.

Destroy All Humans! is een geslaagde remake van het origineel en je moet het vooral zien als een leuk tussendoortje. Het is niet al te moeilijk en je bent er ook niet heel veel tijd aan kwijt. De humor blijft na zo’n lange tijd nog steeds leuk en dat zorgt er samen met de korte missies voor dat je het spel maar moeilijk weg kunt leggen. Op grafisch gebied en wat betreft de besturing zijn er enorme stappen gemaakt en voelt het als een spel van deze generatie en niet echt als een game van 15 jaar oud. Mocht je de € 40,- bij release wat aan de hoge kant vinden, overweeg de game dan zeker wanneer het een keer in de aanbieding is.