Summer in Mara

Summer in Mara begint aardig en is lekker rustgevend, maar verandert al snel in één grote Fetch Quest.

Summer in Mara klinkt in de opzet als een game die we al honderd keer hebben gezien en dat is het een beetje ook: je zit op een onbewoond eiland en gaat daar je gang met het planten van bomen en gewassen en kan verschillende constructies maken om het leven daar te verbeteren. Lees hier onze review.

Je denkt bij de omschrijving wellicht meteen aan Animal Crossing: New Horizons vanwege het grote succes, maar dat is niet helemaal terecht. Het grote verschil is dat Summer in Mara je meer te doen geeft in de vorm van opdrachten en een verhaallijn om te volgen. Helaas zit dit allemaal niet zo sterk in elkaar en komt hier ook het allergrootste probleem van de game om de hoek kijken.

Het begint vrij tof: je start als kind op een eiland, waar een vreemd maar erg vriendelijk wezen je heeft opgevoed. Aan de hand van wat simpele klusjes van je moederfiguur leer je de belangrijkste handelingen van het spel. Kap bomen om voor materialen, maar bewaar de balans van de natuur en zorg dat je ook weer een nieuw boompje plant. Geef je gewassen water en oogst ze om uiteindelijk sap of een maaltijd van te maken om je honger te stillen. Dit is behoorlijk rustgevend en het is een soort mix van een survival-game met taken en een verhaallijn, maar het is allemaal heel rustig en vreedzaam.

Het wordt allemaal wat minder wanneer het verhaal echt op gang komt en je andere eilanden kan gaan bezoeken met je bootje. Vaar naar een ander eiland, praat met iemand bij de haven, praat met iemand aan de andere kant van het eiland, praat weer met mensen bij de haven, die willen je weer alleen informatie geven als je helemaal terug naar je eigen eiland gaat om een bepaald soort groente voor ze te groeien, en ga zo maar door. Summer in Mara transformeert langzaam maar zeker in “Fetch Quest: The Game”. Je bent alleen maar simpele dingen aan het oplossen die nooit echt interessant worden. Laat mensen of lekker alles zelf uitvogelen, of maak de quests een stuk diepgaander.

Als zodanig kan Summer in Mara alleen aangeraden voor de mensen die ernstige bezigheidstherapie nodig hebben, maar zelfs dan zijn games als Stardew ValleyMy Time in Portia en uiteindelijk zelfs Animal Crossing: New Horizons (al is die laatste toch behoorlijk anders) een veel betere aankoop. Het is jammer, want het begin is zo lekker sfeervol, vreedzaam en rustgevend.

Summer in Mara is voor deze review gespeeld op Nintendo Switch. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.