Fairy Tail
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Fairy Tail is geen slechte game, maar bevat gewoon te veel storende elementen. Alleen de combat blijft overeind staan.

Naar de gelijknamige manga en anime, komt GUST Studio nu met de JRPG Fairy Tail en mogen we een gevallen guild in ere herstellen. Lees hieronder of we ons een beetje vermaakt hebben met deze game.

Na een bepaalde gebeurtenis zijn de belangrijkste leden van de Fairy Tail-guild jarenlang spoorloos verdwenen. Na zeven jaar weten Natsu Dragneel en zijn vrienden eindelijk terug te keren, maar al snel merken ze dat alles anders is. De guild is zijn reputatie verloren en heeft ook een flinke schuld opgelopen. Er zit dus nog maar één ding op: tijd voor reparatiewerkzaamheden. Dit houdt in dat we verzoekjes van de burgers moeten voltooien om zo langzamerhand weer meer aanzien te krijgen. Deze opdrachten bestaan over het algemeen uit het vinden van een bepaald voorwerp of het verslaan van een aantal vijanden.

Om de reputatie nog een grotere boost te geven, doet de guild mee aan de Grand Magic Games, een jaarlijks terugkerend evenement waar wordt bepaald wie zich de beste gilde van Fiore mag noemen. En de bijbehorende geldprijs is de perfecte manier om de schuld af te lossen. Hier komen de leden erachter dat er op de achtergrond snode plannetjes gesmeed worden. Zoals het een JRPG betaamd, zijn de eerste uren behoorlijk saai en het verhaal begint pas interessant te worden wanneer we aan deze spelen meedoen.

Het beste onderdeel van Fairy Tail is de combat. De gevechten zijn turn-based, maar de ontwikkelaar weet er leuke elementen aan toe te voegen zodat ze niet snel saai worden. Vijanden staan in een 3×3-raster en elk van de magische aanvallen die je op ze los kan laten bereikt een bepaald deel van dat raster. Door de juiste aanvallen te kiezen kan je een gevecht zo effectief mogelijk beëindigen. Lanceer een ketting aan aanvallen met ‘Magic Chain’, met een toffe Finisher voor extra veel schade. In de ‘Awakened’-staat zijn de magische aanvallen krachtiger en wordt de gezondheid en een deel van de mana aangevuld. Kortom, er zit genoeg variatie in de combat om deze langdurig aantrekkelijk te houden.

Met het verdiende geld van de verzoeken, kunnen we de verschillende faciliteiten in de guild upgraden. Zo kunnen we bijvoorbeeld gezondheidsdrankjes kopen in de winkel en Lacrima vervaardigen in het laboratorium. Lacrima verbetert de statistieken van de personages, zodat ze iets effectiever worden tijdens de gevechten.

Door Character Stories te voltooien kan je steeds meer personages gebruiken tijdens de requests. Door verzoeken met bepaalde leden te voltooien, wordt hun onderlinge band steeds sterker, wat resulteert in betere efficiëntie tijdens de combat. Het loont dus zeker om verschillende combinaties te proberen, maar het is jammer dat de scènes die je daarvoor te zien krijgt weinig om het lijf hebben. Dit waren geschikte momenten geweest om de personages dieper uit te lichten met hun verschillende achtergronden.

We hebben dan ook nooit het gevoel gehad van “wow, wat is Fairy Tail een toffe game!”. Er zitten gewoon veel te veel storende elementen in. Je kan maar één verzoek per keer accepteren en alle opdrachten zijn niets andere dan simpele ‘fetch quests’. Wil je wisselen van personages, dan zal je terug moeten keren naar de guild. Erg storend wanneer je iedereen wat levels omhoog wilt hebben. Gelukkig krijgen de leden die niet vechten een gedeelte van de ervaringspunten, dus ook zij zullen op den duur een level omhoog gaan. Maar het was allemaal wat vloeiender geweest als we ze gewoon on-the-fly hadden kunnen wisselen. De Japanse voice-acting is bij vlagen te hysterisch en de personages reageren heel erg overdreven op normale situaties.

Op technisch vlak is Fairy Tail ook niet perfect. Zo kunnen we door heel veel NPC’s lopen en valt er maar weinig te praten met de inwoners. Het is allemaal behoorlijk statisch en dat doet toch wel een beetje afbreuk aan de inleving. Al heeft uitgever Koei Tecmo aangegeven dat er een aantal zaken opgelost zullen worden na het installeren van de day one-patch.

Al met al is Fairy Tail geen slechte game, maar door alle storende factoren hebben we ons nooit echt vermaakt. De vele verzoeken hebben niets om het lijf en vervallen al snel in herhaling. De voice-acting is te vaak te hysterisch, wat ten koste gaat van het verhaal. Alleen de combat blijft interessant.

Fairy Tail is voor deze review gespeeld op PlayStation 4. De game is daarnaast ook verkrijgbaar voor Nintendo Switch en pc.