Conspiracy 19 – Escaperoom voor thuis
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Conspiracy 19 is de beste escaperoom-ervaring die wij ooit thuis hebben gehad. Met dank aan fysieke elementen zoals reageerbuisjes en een echt slot, vergeet je al gauw dat je thuis of bij vrienden zit en ga je helemaal op in het spannende en meeslepende verhaal.

In de huidige (corona-)tijd waarin we nog altijd zitten is het lastiger om een escaperoom te bezoeken. Omdat je anderhalve meter afstand moet houden van andere huishoudens en je juist vaak in een kleine ruimte bent met anderen, hebben de escaperooms het zwaar. DarkPark Games, bekend van een aantal zeer goed beoordeelde escaperooms uit Delft en Zoetermeer, besloot echter om niet bij de pakken neer te zitten en kwam onder andere met Conspiracy 19, een escaperoom voor thuis en dus perfect voor onze bordspellen-redactie om dit een keer te testen.

Wat DarkPark Games doet is niet nieuw. Er zijn verschillende Escaperoom-games te verkrijgen, zoals Escaperoom The Game, die gemiddeld werd beoordeeld hier op NWTV. Wat spelers zich bij dergelijke spellen vaak vooral moeten beseffen is dat het geen echte escaperooms zijn. Wat natuurlijk ook geldt voor de makers ervan. Ondanks dat bijvoorbeeld Escaperoom The Game zeer vermakelijk is voor een uurtje, ontbreek het fysieke element van een escaperoom.

Wie Conspiracy 19 thuisgestuurd krijgt, zal merken dat dit vanaf het begin anders voelt en je al direct in het spel gezogen wordt. Het begint al voor je de doos met spullen opent, door een QR-code te scannen. In een kort, vaag filmpje krijg je, zoals je dit ook in een echte escaproom krijgt, een verhaal dat je direct in de juiste setting zet. Als je vervolgens de doos hebt geopend begint eigenlijk pas echt de verrassing.

Zonder al te veel spoilers te geven, kunnen we garanderen dat je een echte escaperoom-ervaring krijgt. Een echt slot, reageerbuisjes, een zaklamp en nog heel veel meer, maken het dat je al snel vergeet dat je thuis (of bij vrienden) zit. Deze fysieke items, die ook nog eens allemaal degelijk aanvoelen, worden aangevuld met websites en video’s. Wat fijn is in vergelijking met een gewone escaperoom, is dat er geen tijdsdruk is. Wij hebben er zelfs voor gekozen om het twee keer te spelen. De tweede keer moesten we weliswaar wel even opnieuw in het spel komen, maar dat deed niet af aan de ervaring. Je kunt er overigens voor kiezen om alleen te spelen, maar met vrienden is het leuker. De makers adviseren maximaal vier spelers.

Het verhaal van deze escaperoom is spannend en meeslepend. Niet geheel onbewust bevat de naam een ’19’ en draait het om een virus. Dat past natuurlijk goed bij de tijd waarin we zitten, maar het wijkt verder volledig af van Covid-19.

Als we dan toch een minpunt moeten noemen is het misschien dat de escaperoom wat rotzooi kan geven. Het was best mogelijk een kleine waarschuwing te geven voor een bepaalde chemische reactie zonder echt spoilers te geven. Maar aangezien dit het enige echte minpunt is, doet dit absoluut niet af aan de gebruikelijke ervaring die een Escaperoom biedt. Een groot pluspunt is dat je voor slechts tien euro een refill kunt kopen. Het origineel kost overigens €49, wat voor de ervaring die je krijgt niet heel duur is. Mocht je de escaproom vervolgens cadeau willen doen, dan kan dit voor een zacht prijsje.

Conspiracy 19 is het perfecte alternatief voor een echte escaperoom. Alhoewel de verwachtingen niet al te hoog waren, heeft DarkPark Games een nieuwe standaard gezet, die vermoedelijk maar weinigen zullen overtreffen.