Skater XL
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

De realistische controls, video editing-tooling en vrijheid van het leren van trucjes zijn erg goed gelukt. Helaas zorgt de leegheid van de wereld, het ontbreken van locaties en over het algemeen het gebrek aan content ervoor dat Skater XL toch nog steeds aanvoelt als een Early Access-game.

Er valt de laatste jaren wel te spreken van een droogte qua skate-games. Vroeger hadden we de prachtige Tony Hawk Pro Skater-serie van Activision en ook EA deed mee met hun Skate-games. Ondanks dat deze titels altijd vrij populair waren, hebben we al jaren geen nieuwe gezien. Easy Day Studios zag dit gat in de markt en komt met Skater XL. De game is al een tijdje in Early Access op pc, maar nu de volledige versie uit is, kun je hem ook spelen op PlayStation 4 en Xbox One.

Skater XL richt zich op realisme. We kunnen meteen melden dat er geen verhaal, cutscenes of progressie in zit. Het draait allemaal om het skaten en trucjes leren en perfectioneren. Hier is natuurlijk een goede en realistische besturing bij nodig en dit is meteen een van de sterke punten van het spel. De twee pookjes kun je zien als je voeten. Hiermee kun je dus iedere voet individueel besturen in vele richtingen en dit vormt de basis voor vele trucjes. Daarnaast gebruik je nog de triggers om te draaien en een knop om tempo te maken. Dit werkt goed en de persoon op je scherm reageert alleen op wat jij doet.

Een simpele ollie of kickflip zal je al veel moeite kosten om onder de knie te krijgen. De besturing is realistisch en daardoor ook vrij moeilijk. Dit is totaal niet erg aangezien de trots die je voelt als je eindelijk een nieuw trucje leert een van de krachtigste aspecten van Skater XL is. De progressie in het spel is dus compleet van jou afhankelijk en bestaat uit het leren van nieuw trucjes op nieuwe locaties. Als je eenmaal wat onder de knie hebt, kun je aan de slag met het bewerken van filmpjes.

skater xl

Het maken en bewerken van je eigen skate-filmpjes is een groot aspect van de game. Er zijn een aantal bekende locaties beschikbaar waar je rond kunt skaten en trucjes kunt oefenen. Zodra je een mooi plekje hebt gevonden om die ene gave truc te doen, is het tijd om het tot perfectie te oefenen. Zodra je hebt gedaan wat je op video wilt hebben, kun je hier een filmpje van maken met mooie camerahoeken, effecten en slow motions. De graphics van de game zijn prima, maar wel wat gedateerd. Hierdoor zullen je filmpjes er tof uitzien, maar het is niet alsof het lijkt alsof het in het echt opgenomen is.

Helaas heeft Skater XL ook een gigantisch minpunt en dat is het gebrek aan content en afwerking. De animaties zijn klungelig, zeker als je een keer valt. Dit stoort een beetje, maar doordat er zo’n focus is op realisme, ziet het er des te vreemder uit. Daarnaast zijn er dus zo’n vijf locaties om in rond te skaten, maar deze voelen heel erg leeg aan. Zo kun je midden in de stad aan het skaten zijn, maar er is geen persoon, auto of andere skater om je heen. Op de locaties zijn een paar coole plekken om trucjes uit te voeren, maar die heb je na een tijdje ook allemaal gezien. Alles wat we in deze alinea noemen, is te verhelpen of beter te maken met mods, maar tot nu toe heeft alleen de pc-versie hier toegang tot. Console-gamers zullen dus een significant mindere ervaring hebben en dat is jammer. Wel hebben de ontwikkelaars gezegd dat ze op een manier mods ook naar console willen brengen en er zijn al drie locaties beschikbaar die door de community zijn gemaakt, maar het blijft een flink nadeel.

skater xl

Al met al is Skater XL goed in waar het de focus op wil leggen: precieze besturing, realistisch trucjes leren en het maken van gave skatevideo’s. Helaas gaat dit gepaard met lege maps, rare animaties en over het algemeen een gebrek aan content. Ondanks dat we met de launchversie aan de slag gingen, voelt het toch aan als een Early Access-versie. Skaters die ook van gamen houden zullen ongetwijfeld heel veel plezier beleven met dit spel, maar voor de lange termijn kan de ontwikkelaar maar beter veel in petto hebben om de game populair te houden.

Voor deze review speelden we Skater XL op PlayStation 4. De game is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Tevens zal er later ook een Nintendo Switch-versie uitkomen.