Microsoft Flight Simulator
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Microsoft Flight Simulator is een ongekende simulatie-ervaring. De wereld is prachtig en dichterbij echt vliegen zul je nooit komen zonder een vliegbrevet.

De Flight Simulator-serie was altijd iets dat een beetje op de achtergrond zat. Echte vlieg- en simulatieliefhebbers waren er dol op, maar voor de normale gamer was het vaak te complex, te weinig actie en te open voor eigen interpretatie, dat het niet echt interessant was om er in te duiken. Sinds Microsoft Flight Simulator werd aangekondigd zijn we omvergeslagen door de prachtige beelden die getoond werden. De serie leek wat meer mainstream aandacht te krijgen en de launch werd iets om naar uit te kijken. Wij zijn als casual gamer aan de slag gegaan met de review-versie en als je het juiste publiek bent voor deze game, is de ervaring ongeëvenaard.

In Microsoft Flight Simulator heb je de beschikking over tussen de twintig en dertig vliegtuigen, afhankelijk van welke editie je koopt. Daarnaast zitten er dertig tot in detail uitgewerkte vliegvelden in de game. Dit worden er veertig zodra je de meest uitgebreide editie aanschaft. Al deze vliegtuigen en vliegvelden zien eruit alsof ze zo uit het echte leven gehaald zijn. De cockpit heeft alle knopjes en schermpjes die je in het echt ook zult vinden. Daarnaast ziet bijvoorbeeld Schiphol er precies uit zoals het in het echt is.

Deze vliegtuigen en vliegvelden zijn nog maar het begin van de ambitie van de ontwikkelaars. De hele wereld is namelijk 1:1 nagemaakt met gedetailleerde satellietfoto’s en data uit een grote werelddatabase. Hier hebben ze een AI op losgelaten en het resultaat is ongekend. Wegen, bossen, bergen, steden, oerwouden, woestijnen, oceanen en meren, alles zit in Microsoft Flight Simulator en met details die je niet voor mogelijk hield. Natuurlijk zitten er ook niet goed gegenereerde dorpjes en dergelijke in. De AI heeft dit zo goed mogelijk opgelost door te interpreteren hoe bijvoorbeeld een 2D-foto van een gebouw er in 3D uit zou zien. Dit is zo onwijs goed gedaan dat het er zeker vanaf een afstandje als werkelijkheid uitziet.

microsoft flight simulator

De game krijgt dit qua data voor elkaar door continu verbonden te zijn met het internet en assets binnen te halen die zich in je omgeving bevinden. Hierdoor is een goede internetverbinding een must, maar gelukkig zit dat in Nederland vaak wel goed. Naast de wereld om je heen inladen, zorgt deze verbinding ook dat er live vliegverkeer is zoals dat werkelijk is op dat moment in de wereld. Ook verkeer en dieren zijn aanwezig en het weer kan ook zo ingesteld worden dat het de werkelijke wereld volgt. Deze live verbinding geeft wel een flinke belasting op je pc, dus als je alles op zijn mooist wil spelen, heb je een flink geavanceerde pc nodig. Dit is meer een kanttekening dan een nadeel.

De wereld, graphics, vliegvelden en vliegtuigen zijn dus fenomenaal, maar hoe zit het met de gameplay? De core gameplay is twee vliegvelden kiezen waartussen je wilt vliegen, een toepasselijk vliegtuig kiezen, instellen welk weer je wilt en als laatste de keuze maken wat je allemaal wilt inladen tijdens het spelen. Daarna start je op de landingsbaan, klaar om op te stijgen. Er is een tutorial die je de basis leert zoals opstijgen, landen, vlieghoogte instellen, instrumenten lezen en sturen. Het mooie is dat je iedere vlucht kunt instellen hoe moeilijk je het jezelf maakt. Wil je weinig stress en gewoon lekker vliegen en de omgeving bekijken? Zet dan alle hulpmiddelen aan. Als je liever alles zelf onder controle wilt hebben, waaronder bijvoorbeeld het verwijderen van ijs van je vleugels, dan kan dat ook.

microsoft flight simulator

Tijdens je vlucht heb je wel handige checklists, waar je altijd naar terug kunt refereren om te kijken wat je nog moet doen. Op makkelijke moeilijkheid is veel hiervan al afgestreept en hoef je zelf niks te doen, terwijl je bij de moeilijkste modus alles zelf zult moeten doen. Uiteindelijk is het een echte simulator. Vliegtuigen reageren realistisch en naast crashen, zorgen bijvoorbeeld teveel G-krachten ook voor een gefaalde vlucht. Uiteindelijk zit de uitdaging in het volledig leren van alle vliegtuigen en hoe deze reageren onder verschillende omstandigheden. Er zijn ook nog een aantal uitdagingen waar je in moeilijke omstandigheden moet landen op een kleine landingsbaan, maar dit is een klein extraatje.

Wij speelden de game met een controller, toetsenbord en muis. Je kunt spelen met wat je wilt, maar deze drie invoerapparaten waren geen overbodige luxe in Microsoft Flight Simulator. We konden met de controller het vliegtuig besturen en tijdens de vlucht de knoppen van het vliegtuig bedienen met toetsenbord en muis. Natuurlijk zal het het beste spelen met een toegewijde vliegsetup, maar dit kost ook flink wat euro’s. Het was dus fijn dat ook invoerapparaten die iedereen heeft goed werkten.

Microsoft Flight Simulator is een simulatie-game zoals we die nog nooit eerder zagen. De hele wereld die 1:1 is nagemaakt ziet er gewoonweg fantastisch uit. In combinatie met de weerseffecten en levendige wereld zorgt dit ervoor dat je altijd iets spectaculairs ziet als je uit je cockpitraam kijkt. De besturing is onwijs precies en realistisch met exact nagemaakte cockpits en bijbehorende instrumenten en knoppen. Gelukkig is de moeilijkheid goed instelbaar en kan iedereen er na een korte training mee aan de slag. Het is een ongekende ontspannende ervaring om een uurtje te vliegen in de prachtige wereld en vliegtuigen die de ontwikkelaars hebben gecreëerd.

Voor deze review speelden we Microsoft Flight Simulator op pc. De game is exclusief voor pc verkrijgbaar, maar zal in een later stadium ook op de Xbox One en Xbox Series X beschikbaar komen.