Kill It With Fire
Britt Luttik
Britt Luttik

Kill It With Fire is een hilarische game waar je spinnen letterlijk te lijf kunt gaan met vuur, voor een vriendelijke prijs van €12,49.

Vrijwel iedereen is wel voor iets of iemand bang. Een groot deel van de bevolking heeft angst of voelt zich oncomfortabel in de buurt van spinnen, ook wel arachnofobie genoemd. Voor deze groep heeft uitgever tinyBuild het perfecte middel om af te reageren, namelijk de game Kill It With Fire. Je leest er alles over in deze review.

Zoals de titel al zegt gaat de game precies over wat mensen met angst voor spinnen zouden doen: ze vernietigen met vuur. Wellicht een beetje overdreven, maar gelukkig biedt de game een veilige omgeving om dit te doen. Uiteraard is dit niet meteen mogelijk, in het eerste level zul je het moeten doen met alledaagse voorwerpen zoals een klembord. De levels spelen zich op allerlei locaties af zoals een woning of een supermarkt en er zijn vaak verschillende kamers waar de spinnen verstopt zitten tussen voorwerpen die op het eerste gezicht onschuldig lijken. Zelfs als je niet bang bent voor spinnen kan het toch nog erg intens zijn, want iedere keer als een spin tevoorschijn komt wordt de muziek steeds intenser. Daarbij zijn de spinnen ook nog eens klein, snel en sommige gaan zelfs niet zo snel dood als verwacht. Dit is het perfecte recept voor een game vol met arachnofobie, maar het zorgt wel voor hilarische situaties.

Kill It With Fire

Naarmate je verder komt, zullen er steeds meer nieuwe wapens en middelen ontgrendelt worden. Sommige zijn erg creatief, zoals de ninja sterren waarmee het erg lastig blijkt om de spinnen te raken. Anderen zijn vooral doeltreffend zoals een shotgun of een fles deodorant met een aansteker. Het laatstgenoemde zorgt ervoor dat je de beesten letterlijk ombrengt met vuur, maar tevens vliegt ook de omgeving in de fik. Overigens heeft dit geen consequenties, na een tijdje dooft het vuur op een magische wijze. De omgeving waarin je speelt is ook flink interactief, vrijwel ieder object kan opgepakt worden, geïnspecteerd en weggegooid. Het is dan ook niet te voorkomen dat op het einde complete chaos en wanorde heerst.

Kill It With Fire

Kill It With Fire biedt verder niet heel erg veel diepgang, maar dat is ook niet iets wat te verwachten valt voor een prijs van €12,49. Er is voldoende vermaak voor een paar uur in een variatie van omgevingen en met keuze uit verschillende wapens. Na een tijdje kan het ook eentonig gaan voelen, dus de lengte is dan ook prima. Het enige wat we nog graag in de toekomst zouden zien is de optie om te wisselen tussen andere insecten. Zo zouden er genoeg andere insecten zijn die vele mensen maar al te graag zouden uitroeien, zoals wespen, muggen, vliegen, duizendpoten en kakkerlakken. Desondanks heeft de huidige game al een behoorlijk therapeutisch effect voor diegenen die spinnen liever kwijt dan rijk zijn.