Peninsula
Jaime Andreas
Jaime Andreas

Peninsula is een zeer dramatische film vol actie, een beetje te veel actie.

Na het immense succes van Train to Busan (2016) kon een vervolg niet uitblijven. Peninsula is het vervolg op de populaire Koreaanse zombiefilm. In deze film volgen we de wereld na de uitbraak van het zombievirus in Zuid-Korea. Om de verspreiding van het virus tegen te gaan, is Zuid-Korea volledig afgesloten van de rest van de wereld. Vele mensen zijn gevlucht naar het buitenland, maar er zijn ook een aantal mensen in Zuid-Korea achtergebleven.

Jung Seok en zijn zwager gaan, in ruil voor een groot geldbedrag, terug naar Zuid-Korea om daar een vrachtwagen vol Amerikaanse dollars op te halen. Helaas loopt het niet zoals ze willen en worden opgesplitst. Vervolgens komt Jung Seok twee kleine meiden en hun moeder tegen die hem helpen met de hoop zelf uit Zuid-Korea weg te komen. Een gegarandeerd recept voor actie en drama.

Dat is ook precies wat Peninsula is, een zeer dramatische film vol met actie. Misschien zelfs een beetje te veel actie. Het is namelijk een rommelige film, waarin ontzettend veel achter elkaar gebeurd. Telkens wanneer je denkt dat de film op zijn hoogtepunt komt en bijna gaat eindigen, gebeurt er iets heftigs waardoor het nog langer duurt. Hierdoor voelt de film al snel vermoeiend en veel te overdreven. Dit zorgt ervoor dat de film zijn charme verliest.

peninsula Foto: Next Entertainment World

De kracht van Train to Busan was namelijk de combinatie van actie met heel veel oprechte emoties. Vieze zombies, gore en de harde realiteit van hoe mensen zijn. Zombiefilms zijn riskante films; alles is al snel heftig en dramatisch om naar te kijken. Je hebt dus een bepaalde diepgang nodig om het interessant te maken. Peninsula mist deze diepgang helaas.

De emoties uit Train to Busan probeert Peninsula ook echt over te brengen, maar biedt de kijker veel minder tijd om de personages te leren kennen en met ze mee te leven. De personages, en de relaties die zij met elkaar hebben, blijven oppervlakkig en voelen weinig liefdevol.

Dit wil niet zeggen dat Peninsula geen vermakelijke film is om naar te kijken. Het is namelijk best oké en makkelijk om te volgen. Op vele punten is de actie zeer intens en de zombies zijn vaak zelfs eng omdat ze snel en onvoorspelbaar zijn. Het zou waarschijnlijk ook een hogere beoordeling krijgen als de vergelijking met Train to Busan er niet zou zijn. De eerste film is namelijk gewoon zeer meesterlijk en op zo’n unieke manier uitgevoerd dat Peninsula daar niet aan kan tippen.

Al met al is Peninsula een oké film met zeer intense momenten van actie. Helaas duurt de film gewoon veel te lang doordat er onnodige en dramatische dingen blijven gebeuren. Ook blijven de personages oppervlakkig en mist er diepgang om een connectie te vormen.