nieuws
Recensie: Assassin’s Creed III

Het is tegenwoordig een jaarlijks ritueel, het verschijnen van een nieuwe Assassin’s Creed. De franchise is uitgegroeid tot een echte publiekslieveling, net als bijvoorbeeld Call of Duty en Need for Speed. Dit jaar verschijnt een formeel nieuw deel waarmee een nieuw hoofdstuk wordt geopend, maar kan het spel wel voldoen aan de verwachtingen of valt de game voor het eerst tegen?
Het verhaal van Connor
De setting van Assassin’s Creed III is in vergelijking met eerdere delen volledig omgegooid. Waar je in het verleden voornamelijk door grote steden als Rome en Constantinopel (het oude Istanbul) liep en klauterde, begeef je je nu in het Amerika van eind 18e eeuw. Als Brit reis je vanaf Groot-Brittannië naar Amerika, het land van de mogelijkheden. De tijd waarin je leeft is alleen niet gunstig: de Amerikaanse revolutie is in volle gang en het land kent niet anders dan moord en oorlog.
De man waarmee je naar Amerika reist is niet Connor zelf, hem zul je pas na twee uur spelen voor het eerst tegenkomen. Dit brengt een leuke toevoeging aan het verhaal. Zodra je namelijk met Connor speelt kom je de man later weer tegen. Hij speelt dan ook niet zomaar een rol in het verhaal. Om niet te veel te verklappen onthullen we verder niets van het verhaal in de Animus. Daarbuiten gaan we verder waar we zijn gebleven. Desmond gaat met zijn vader op zoek naar antwoorden, om te voorkomen dat de wereld niet vergaat. Meer over het vorige deel lees je overigens in de recensie daarvan.
Andere wereld, dezelfde gameplay
Zoals gezegd speelt de game zich in Amerika af. Het Amerika van eind 18e eeuw is een land met grote steden, maar ook met grote open vlaktes waar bijvoorbeeld de indianen wonen. Assassin’s Creed was altijd een game van het klimmen en sluipen door volgebouwde steden en alhoewel een stad als New York natuurlijk voldoende bebouwing biedt, is de stad veel vlakker dan bijvoorbeeld Rome. Het echte verschil zit hem in de open vlaktes. Die kwam je incidenteel in de eerdere delen ook wel tegen, maar sluipen door bomen was er niet bij.
[Tube]http://www.youtube.com/watch?v=91qvPpdBARI&hd=1[/Tube]
De bekende Assassin’s Creed Gameplay is in ACIII wederom verfijnd. Ditmaal zelfs zover dat je door de bossen en over de bomen kunt free-runnen. Alhoewel de beperkingen veel groter zijn, wordt je naarmate het spel vordert hier steeds behendiger in. Natuurlijk valt iedereen weleens uit een boom in het begin, maar na verloop van tijd gaat het steeds beter. De bomen bieden daarnaast in combinatie met de rope-darts een extra mogelijkheid. Wanneer je de pijltjes aan een touw naar iemand gooit, kun je hem vervolgens de boom in trekken.
Een indiaan of een Assassin
Connor is half indiaan, half Brit. Hierdoor heeft hij weliswaar een indiaans uiterlijk, maar ook een stevige bouw. Dat Connor indiaans bloed heeft is vooral te zien aan zijn wapens. Pijl en boog en een bijl, bij uitstek wapens van de indianen uit de 18e eeuw, behoren te het basis arsenaal. Het zal in de loop van de game echter verschillen of je hier aan vast houdt. Tijdens het spelen waren voor ons toch de vertrouwde hidden blades de echte favoriet, terwijl sommige collega’s ook na tien uur nog met de bijl rond sloegen.
Naast vernieuwing in de omgevingen is er meer. Misschien wel het meest opvallende zijn de zeeslagen die je moet voeren. Met een driemaster trek je erop uit om andere schepen te vernietigen of binnen te vallen. Tijdens verschillende missies moesten eerste kleine schepen vernietigd worden om vervolgens het grote schip te enteren. Dit is vaak lastiger dan het klinkt. Toch is dit te leren en zeker een stuk leuker dan de Tower Defense games uit Assassin’s Creed: Revelations.
Prachtig grafisch vormgegeven
Zowel de open gebieden als de bevolkte steden zien er prachtig uit. Omdat Assassin’s Creed III een open wereld is, nemen we de kleine foutjes op de koop toe, maar dat er moeite in is gestopt is duidelijk. Zeker wanneer je naar de top van een ravijn of het hoogste punt van een stad klautert. De details in vooral de filmpjes zijn vaak ongekend en de mogelijkheden bijna eindeloos. Assassin’s Creed III zet dan ook een wereld neer waar iedere gamer zich in thuis voelt.
Een waardig nieuw deel
Assassin’s Creed III mag zich met recht een nieuw waardig deel noemen. Natuurlijk staat die drie niet voor derde deel, maar derde verhaallijn waardoor Ubisoft al meer dan drie games ervaring heeft. Kleine foutjes zijn er overigens wel, maar eigenlijk niemand die zich eraan stoort. De bekende gameplay in de nieuwe omgevingen werkt goed en geeft je een nieuwe beleving. Meer over de multiplayer lees je overigens binnenkort in onze recensie daarvan.