Immortal Realms: Vampire Wars

Immortal Realms: Vampire Wars is echt geen slecht spel, maar het is ook niet erg goed doordat het weinig strategische diepgang biedt en de singleplayer-campaign de plank misslaat.

Immortal Realms: Vampire Wars combineert turnbased-strategy met kaartspellen en een heel klein beetje “empire management”. Dit terwijl het een singleplayer-campaign bevat die sterk leunt op inspiratie van oudere RTS-titels. Lees onze review om te kijken of dit allemaal positieve gevolgen heeft.

Immortal Realms: Vampire Wars heeft een tof concept. Potjes spelen zich af op een grote kaart die uit verschillende regio’s bestaat. Elke beurt kan jouw leger een of twee gebieden doorlopen en deze ook claimen. Soms claim je hiermee een dorpje dat meer bloed genereert (het belangrijkste handelsmiddel voor vampieren), maar soms een grot of een bos waarmee je nieuwe monsters of mede-vampieren kan rekruteren. Wanneer je een vijandelijk leger tegenkomt, word je meegenomen naar een slagveld dat in vakjes is ingedeeld voor een turnbased-gevecht. Alle troepen van je leger en een held kan je per beurt een paar vakjes laten bewegen om vervolgens iemand aan te vallen. Het is niets bijzonders, maar wordt wat leuker gemaakt door het feit dat je held kaarten met zich mee kan nemen. Hiermee kan je eenheden bepaalde bonussen geven, zoals meer aanvallen kunnen verduren of verder kunnen lopen, of kan je schade aanrichten aan iedereen in je buurt.

In het begin is deze gameplay nog wel interessant, maar al vrij snel begint de herhaling toe te slaan. De gevechten zijn enorm eendimensionaal, waardoor je niet echt het gevoel hebt veel invloed uit te kunnen oefenen. Zorg ervoor dat je troepen met het grootste aantal levenspunten voorop lopen, de held van je leger zoveel mogelijk schade aanricht en je zwakke boogschutters achteraan blijven: dat is het wel. Dit wordt al helemaal storend omdat de campagne je weinig eigen input laat hebben. Je volgt, met name in het begin, veelal lineaire paden en kan weinig interessante keuzes maken. Dit is zonde, want de verhaalmodus is sterk geïnspireerd op de campaign van Warcraft III, iets waar wij enorm grote fans van zijn. De manier waarop de missies opgebouwd zijn of cutscenes plaatsvinden: het voelt allemaal erg vertrouwd. Helaas slaat het de plank consequent mis. We hadden zelfs een gamebreaking-bug waarbij de game niet meer reageerde op al onze inputs, zelfs na het herstarten van de game en het herladen van de savegame, waardoor we ruim een uur hadden verspild in een campaign-level en opnieuw mochten beginnen.

De reddende factor is de Sandbox Mode, wat eigenlijk gewoon het beginnen van een normaal potje betekent. Hierbij kan je kiezen uit drie verschillende vampieren-clans en een ‘win condition’ instellen, het doel dat je moet behalen om te winnen. Vervolgens strijd je tegen andere clans voor de overwinning. Hierbij slaat de herhaling nog steeds toe, helaas, maar wel sta je veel meer vrij om te doen en laten wat je zelf wilt en kan je komen met eigen paden om te bewandelen en strategieën om te volgen. Het is vermakelijk om wat te spelen met verschillende clans en te kijken wat voor verschillende troepen en vaardigheden zij allemaal kunnen hebben.

Toch kunnen we het gevoel niet loslaten dat Immortal Realms: Vampire Wars eindeloos veel beter was geweest met wat meer diepgang. Denk aan een paar extra lagen in de gevechten of meer keuzes bij het managen van je rijken. Het is leuk om een keertje te proberen als je erg houdt van strategiegames en vampieren, maar meer dan dat ook niet. Er zijn gewoonweg veel betere opties beschikbaar voor fans van strategiegames.

Immortal Realms: Vampire Wars is voor deze review gespeeld op pc. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.