Mulan
Jaime Andreas
Jaime Andreas

Mulan is nog altijd een intrigerend verhaal, maar de film is helaas geen €21,99 waard.

Tot de grote teleurstelling van haar moeder, is Hua Mulan een roekeloos en actief meisje dat niet stil wilt zitten. Van haar wordt verwacht dat ze een lieve vrouw wordt van een hardwerkende man, maar dat past niet bij haar. Wanneer er delen van China worden aangevallen door Rouran-krijgers, moet iedere familie een man uitleveren om mee te doen in de strijd. Aangezien Mulan’s vader de enige man uit het gezin is en niet goed ter been is, besluit Mulan zich te verkleden als jongen en het leger in te gaan.

Het verhaal van Mulan is wereldberoemd door de tekenfilm. Deze remake lijkt redelijk op de tekenfilm, maar laat het zingen achterwege en maakt gebruik van nieuwe elementen. De remake komt meer overeen met de echte legende van Mulan uit China.

Doordat de tekenfilm een grote favoriet is, zijn de verwachtingen voor de remake hooggespannen. De film is alleen niet in de bioscoop te zien, maar op Disney Plus tegen een extra betaling van €21,99. Dit geld is de film niet waard.

Mulan is zeker geen door en door slechte film. Het verhaal is nog altijd zeer intrigerend en het is goed om te zien dat ze dichterbij de legende blijven. Actrice Yifei Liu speelt Hua Mulan op een overtuigende manier en zeker als iemand die je graag wil aanmoedigen. Verder zijn er vele scènes met prachtige Chinese steden en landschappen om je ogen bij uit te kijken.

Ook al zijn de landschappen en steden prachtig, niet alles was mooi om te zien. De CGI is op sommige punten slordig en lelijk gedaan. Er is een feniks die Mulan door de hele film volgt om haar te begeleiden, maar de feniks ziet er onnatuurlijk uit en als iets wat ze pas later in de film hebben geplakt. Ook vele vechtscènes zien er rommelig uit voor een film die zoveel geld heeft gekost.

Daarnaast heeft de film een vreemd ritme. Zo duurt de trainingssessie onwijs lang, terwijl het moment dat Mulan eindelijk kan shinen als vrouw, redelijk kort is. Ook maken personages snelle beslissingen die uit het niets komen. Voorbeeld: er is een zeker punt waarop Mulan de soldaten redt van Rouran-krijgers, daarna wordt ze weggestuurd omdat ze een vrouw is. Uiteindelijk komt ze binnen vijf minuten in de film terug om hen te waarschuwen voor een komend gevaar. Wanneer ze de soldaten gaat waarschuwen, vindt er een korte conversatie plaats waarna de commandant Mulan uitroept tot leider van haar soldatengroepje. Het is een lange film, maar dit soort essentiële momenten zijn echt veel te kort.

We hebben door de remakes van Aladdin en The Lion King gezien dat Disney heus wel weet hoe ze een mooie remake moeten maken. Helaas komt dit bij Mulan toch niet goed van de grond. Het is een intrigerend verhaal met een paar prachtige beelden, maar toch is de film teleurstellend door slordige elementen en het zeer vreemde ritme.