Ava (2020)
Anna Huiberts
Anna Huiberts

Ava is een prima actiefilm, maar veel meer dan dat heeft het niet te bieden.

Wederom is er een nieuwe vrouwelijke huurmoordenaar te zien op het grote scherm. In Ava (2020) volg je Ava (Jessica Chastain), ze werkt voor een geheime organisatie die haar heeft ingehuurd om high-profile mensen uit te schakelen. Een van haar missies loopt fout af omdat er verkeerde informatie aan haar is doorgegeven. Ze wordt op non-actief gezet en besluit om haar familie te bezoeken in Boston, maar achter haar rug om heeft het hoofd van de geheime dienst besloten dat Ava zelf uitgeschakeld moet worden. Nu is niet alleen haar eigen leven in gevaar, maar ook die van haar familie.

Met voorgangers als Atomic Blonde (2017) en Red Sparrow (2018) zou je bijna denken dat een originele vrouwelijke huurmoordenaar niet meer mogelijk is. Toch lukt het deze film om een eigen draai te geven aan het cliché verhaal. En met Jessica Chastain in de hoofdrol is het bijna onmogelijk om als kijker niet geïntrigeerd te zijn in Ava.

Als actiefilm is Ava zeker het kijken waard. Met goed gechoreografeerde vechtscènes is er geen moment dat je verveeld raakt van de actie in deze film. Toch lijken de gevechten Chastain soms wel heel makkelijk af te gaan omdat ze de mannen, die minimaal drie koppen groter zijn dan haar, meerdere keren zo over haar schouder weet te gooien.

Soms is de film echter vergeten dat het een actiefilm moet zijn. Meerdere keren word je uit de film getrokken omdat de makers naast de actie ook nog familiedrama toe wilden voegen. Ava is na de missie die slecht afliep terug gegaan naar Boston. Hier wordt verteld dat Ava acht jaar geleden is weggerend. Haar familie wil Ava hier maar al te graag aan herinneren, net als het feit dat ze voordat ze vertrok extreme drank- en drugsproblemen had. Daarnaast heeft Ava’s zus nu een relatie met de man die ze destijds had achtergelaten én ligt haar moeder in het ziekenhuis. Dit is maar een handjevol van de problemen die in de film aangekaart worden, maar niet goed genoeg uitgewerkt.

Wat zo jammer is aan de vele dramatische onderwerpen, is het feit dat het maar heel kort even besproken wordt. Zo wordt er heel kort door Ava’s familie gezegd dat ze drankproblemen had, waardoor het moment dat ze weer begint met drinken niet als een verrassing komt. Toch moeten wij als kijker accepteren dat ze vroeger problemen had in plaats van dat we daadwerkelijk Ava’s worstelingen hadden gezien.

Op de wat slecht uitgewerkte drama na is Ava een film vol actie die je als kijker goed weet vast te houden met het overkoepelende verhaal: het feit dat Ava door de geheime dienst uitgeschakeld moet worden. En dit overkoepelende verhaal houdt het in ieder geval (bijna) continu spannend en interessant.