Super Mario 3D All Stars
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Super Mario 3D All Stars is een prachtige collectie die zowel nieuwe als oude spelers tientallen uren aan speelplezier gaat opleveren. Vooral Super Mario Sunshine en Super Mario Galaxy zijn twee volwaardige games die ook op de Nintendo Switch nog goed meekunnen, met als extraatje Super Mario 64. Jammer is dat de besturing door weinig tot geen aanpassingen bij alle drie wat te kort komt, maar prik je daar doorheen, dan is dit de must have collectie van dit moment.

Al maanden gonsde het van de geruchten over een remaster van de drie eerste 3D Mario-games. Het is nog geen twee weken geleden dat de games ook daadwerkelijk onder de naam Super Mario 3D All Stars werden aangekondigd en over twee dagen ligt de collectie al in de winkel. Tijdelijk overigens maar, want zowel fysiek als digitaal is het spel maar tot en met eind maart te verkrijgen.

Voor het beste gevoel hebben we de drie games chronologisch gespeeld.

Super Mario 64

De allereerste 3D-Mario-game ooit was natuurlijk Super Mario 64 en de spelers van dertig en ouder zullen dit in veel gevallen nog als de dag van gisteren weten. Het spel was zeker voor Nintendo revolutionair en ondanks de vele tekortkomingen, vooral op het gebied van de besturing, was het spel zeer vermakelijk. En dat is het natuurlijk nog steeds. Zonder echte toelichting komt Mario aan bij het kasteel van Princess Peach om een taart te eten, maar al snel blijkt dat ze is ontvoerd door Bowser. De draak heeft de sterren uit het kasteel gebruikt om zijn troepen in te zetten en verstopt in de vele schilderijen die door het kasteel hangen.

Wat vooral spelers van nieuwere Mario-games zal opvallen is dat de besturing nog best fragiel is. Nintendo had natuurlijk nog geen ervaring met het maken van 3D-games in deze vorm en dat merk je op sommige momenten. Vooral wanneer je wilt draaien, gebeurt het meer dan eens dat Mario niet direct keert maar een rondje om zijn eigen as draait. Dat is heel vervelend wanneer je op een klein plateau staat, want voor je het weer lig je er ineens af.

Alhoewel het grafisch echt wel duidelijk is dat dit spel uit de jaren negentig komt, zie je ook dat Nintendo de resolutie flink heeft opgeschroefd. Het is wel jammer dat het beeld kleiner is dan het scherm van je Nintendo Switch. Op de onderstaande beelden vergelijkt collega-website GameXplain de game met het origineel:

Super Mario Sunshine

De voor veel spelers meest interessante game op deze collectie is Super Mario Sunshine. Het spel is van origine op de Gamecube verschenen, een console waar niet bijster veel exemplaren van verkocht zijn. Daardoor is de groep die het spel ooit gespeeld heeft dus ook een stuk kleiner dan bij de andere twee games. Het spel wijkt af van het traditionele Mario-verhaal. Princess Peach wordt niet aan het begin ontvoerd door Bowser (of één van zijn kinderen), maar Mario gaat met de prinses en haar gevolg op vakantie. Wanneer ze aankomen op Delfino Island blijkt al snel dat een rustige vakantie er niet in zit, want een imitator van Mario heeft het eiland vol gesmeerd met verf.

De game heeft door het gebruik van F.L.U.D.D., het waterkanon dat Mario op zijn rug heeft hangen, een uniek gameplay-element in het spel wat het spel natuurlijk alleen maar ten goede komt. Er is dan ook maar weinig aan te merken op het spel, anders dan dat de besturing vooral qua springen niet altijd even goed werkt. Zeker wanneer je een level zonder F.L.U.D.D. moet spelen, reageert de springfunctie niet altijd als je hem op het laatste moment wilt gebruiken. Dit was al het geval op de Gamecube en het is jammer dat dit niet is verbeterd.

Grafisch is de game er overigens flink op vooruit gegaan. Op details merk je het verschil met bijvoorbeeld Super Mario Odessey, maar verder doet de game niet onder voor de meeste andere Switch-titels. Zoals je ook in de onderstaande trailer van GameXplain kunt zien:

Super Mario Galaxy

Super Mario Galaxy is het laatste deel wat Super Mario 3D All Stars je biedt. Best opmerkelijk overigens, want gevoelsmatig ontbreekt Super Mario Galaxy 2. Zeker ook, omdat de game die daarna kwam, Super Mario 3D World, begin volgend jaar ook naar de Nintendo Switch komt.

De game was toen het verscheen in 2007 zeer revolutionair qua gameplay. Geen platte werelden waar je overheen kon lopen, zwemmen of vliegen. Maar allemaal kleine en minder kleine planeten waar je overheen gaat. Om van planeet tot planeet te gaan vlieg je in een soort van raketbaan rond. Nog altijd is dit een manier die we maar weinig tegenkomen in spellen, maar daardoor niet minder leuk en goed werkt.

Waar een echt minpunt zit in dit spel, is het gebrek aan goede speelmogelijkheden in de handheld-modus. Origineel maakte Super Mario Galaxy gebruik van een soort van aanwijssysteem. Door met je Wiimote op beeld te richten kon sommige acties doen in het spel. Als je in TV-modus speelt kan dit met dank aan de Joycon nog steeds, maar als alternatief is er voor de handheld-modus gekozen voor touch control. Dit voelt als een slecht alternatief en alhoewel ook wij geen betere oplossing weten, had Nintendo misschien de hele gameplay beter om kunnen gooien.

Dit spel is grafisch overigens het spel wat misschien wel het beste op de Nintendo Switch lijkt te passen. Natuurlijk is Super Mario Odyssey echt nog wel mooier, maar het spel ziet er echt goed uit. Dit komt mede door het oppoetsen van de kwaliteit en de resolutie, zoals je hieronder in de video van GameXplain kunt zien.

Algemeen:

In het algemeen valt er verder weinig af te dingen op de collectie. Nintendo heeft er vooral een HD-sausje over gelegd, maar voor de zestig euro die de collectie kost krijg je wel drie volwaardige games. Samen kost het alleen al volgens How Long To Beat 44 uur om de verhalen uit te spelen, laat staan bijna honderd uur om alles te halen. Er zijn heel veel games die dat niet kunnen bieden.

Wat daarnaast een leuke toevoeging is, is dat je de muziek uit het spel in een collectie erbij krijgt. Wat echt minder is, is de tijdelijkheid van het spel. We snappen dat dit vermoedelijk een commerciële keuze is om de waarde van de games hoog te houden, maar het is vooral vervelend dat het spel binnen de kortste keren uitverkocht was. Nu kan niet iedereen vanaf komende vrijdag van dit spel genieten.

Super Mario 3D All Stars is voor zowel klassieke gamers als gamers die net komen kijken simpelweg een must play! Je leert hoe Mario van het simpele toch revolutionaire Super Mario 64 naar Super Mario Sunshine en uiteindelijk Super Mario Galaxy is gegroeid. Al deze games zijn samen met het in 2021 verschijnende Super Mario 3D World de basis geweest voor Super Mario Odessey.