Jenny LeClue: Detectivu

Jenny LeClue is een ontzettend leuk avonturenspel die er ook nog eens geweldig uitziet. Wel is het jammer dat het onduidelijk is of we de afronding van het verhaal nog te zien krijgen.

Jenny LeClue is ontstaan uit een succesvolle KickStarter-campagne uit 2014 alweer. Het duurde nog tot vorig jaar voordat het spel rondom de eigenwijze speurneus eindelijk verscheen op pc en mobiel. Nu is de game dan eindelijk beschikbaar op de Nintendo Switch, zodat we ook onderweg kunnen genieten van de avonturen van Jenny LeClue: Detectivu en wij kijken voor je of dat bevalt.

Voor je begint aan de game is het goed om te weten dat het verhaal onderdeel uitmaakt van een drieluik, waarbij de financiering voor de tweede en derde episode nog niet gehaald is. Het betekent dat het verhaal niet eindigt na dit eerste deel en het nog de vraag is of we ooit aan de afsluiting toe gaan komen. Mocht je dat feit kunnen accepteren, dan staat je wel een behoorlijk leuk avontuur te wachten!

Jenny LeClue: Detectivu vertelt het verhaal van het personage met dezelfde naam. Jenny is de hoofdrolspeelster in de boeken van Arthur K. Finkelstein, die van zijn uitgever de opdracht krijgt om zijn boeken wat spannender te maken met bij voorkeur een moord. Vervolgens wordt in de wereld van Jenny de populaire decaan van de Gumboldt University omgebracht en de moeder van Jenny is de hoofdverdachte. Aan de kleine, bijdehante speurneus de taak om de naam van haar moeder te zuiveren en te ontdekken wat er echt aan de hand is.

De manier waarop het verhaal wordt verteld is een van de leukste dingen aan de game. Je beleeft het avontuur als Jenny, maar regelmatig treedt de schrijver op om bepaalde situaties en personages van wat context te voorzien, zoals het een echt boek betaamd. Hierdoor worden de personages ook op een creatieve manier van een extra laag voorzien. De rest van de ontwikkeling gebeurt door de vele gesprekken tussen de verschillende interessante personages. Voor de jongeren onder ons is het leuk om te zien dat er de moeite is genomen om alles naar het Nederlands te vertalen, al zit er wel een enkele misser tussen. Bereid je ook voor op behoorlijk wat klikwerk om door de gesprekken te komen, vergelijkbaar met hoe we het in veel Japanse games zien. De gesprekken zijn overigens wel erg leuk om te volgen, dus een straf wordt het nooit.

Naast praten, zul je ook het nodige speurwerk moeten verrichten. Dit wordt gedaan in de vorm van puzzels, die af en toe wel wat herhalend van aard zijn. Ook worden deze zelden moeilijk, waardoor doorgewinterde puzzelaars nooit voor een echte uitdaging komen te staan.

Een bijzondere vermelding is er voor de grafische kant van Jenny LeClue, want zoals je al op de screenshots kunt zien, ziet het spel er werkelijk fantastisch uit. Zowel de omgevingen als de personages ogen bijzonder sfeervol en maken het tot een enorm plezier om de wereld van Arthurton te verkennen.

Jenny LeClue is een bijzonder leuk avontuur dat er ook nog eens erg fraai uitziet. De personages zijn daarbij ook leuk uitgewerkt. Wel is het jammer dat nog niet duidelijk is of het verhaal ooit afgerond gaat worden.

Wij speelden Jenny LeClue: Detectivu op de Nintendo Switch. De game is daarnaast te spelen op de pc, Mac en mobiele devices. Ook is er een versie voor de PlayStation 4 onderweg.