Logitech G560
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

De krachtige 2.1-speakerset biedt flink wat volume en ziet er daarnaast ook nog eens leuk uit. Mede door de RGB-verlichting en de LIGHTSYNC-functionaliteit is het een leuk setje voor elke gamer.

Logitech draait al jarenlang mee als het gaat om randapparatuur voor de computer voor zowel zakelijk gebruik als consumenten en hebben zelfs een eigen gamelijn in de vorm van de G-serie. Onder de randapparatuur vallen ook speakers, maar hiervan hebben ze niet bijzonder veel modellen. Hun meest recente set uit de gameserie is de Logitech G560, een 2.1 speakerset met een visueel extraatje.

In de doos treffen we een tweetal speakers aan en een in verhouding grote subwoofer. Opvallend is dat de subwoofer vrij hoekig is ten opzichte van de sierlijke rondingen van de speakers. Dit is over het algemeen niet storend gezien de subwoofer veelal onder een bureau zal staan. Het model van de speakers zorgt er daarentegen wel voor dat het oog ook wordt geprikkeld.

Wat het aansluiten betreft kunnen we daar heel kort over zijn. Aan de speakers is een vrij dikke kabel gemonteerd waarbij stekkers aan het uiteinde met een kleur is gemarkeerd. Dezelfde kleur tref je ook aan de achterkant van de subwoofer, waardoor verkeerd aansluiten vrijwel onmogelijk is. Er is tevens nog een USB-kabel aanwezig, maar hierover later meer. De subfwoofer wordt op het lichtnet aangesloten, wat het totale setje voorziet van de nodige stroom.

Logitech G560

In de twee speakers is verlichting aanwezig, iets wat vrijwel standaard lijkt te worden in gaming-randapparatuur. Het ziet er stoer uit en zorgt voor extra dimensie op je donkere computerkamer. Vooral wanneer er gebruik wordt gemaakt van de LIGHTSYNC-functionaliteit, wat ervoor zorgt dat de RGB-verlichting dezelfde kleuren aanneemt van andere G-producten, mocht je deze in gebruik hebben. Dit zorgt voor een mooi geheel. Dit alles kan worden aangestuurd door de bijgeleverde USB-kabel. Deze sluit je simpelweg aan op je laptop of computer en je bent klaar voor gebruik. Aanvullend kan je met de Logitech G-Hub-software nog instellingen aanpassen op audiogebied of de RGB-verlichting naar smaak instellen. Het is overigens ook mogelijk om de speaker middels AUX aan te sluiten, echter is er hier vreemd genoeg geen kabel voor meegeleverd.

Aan de achterzijde van de speakers is de verlichting goed te zien. Wanneer je ze op de juiste manier plaatst bij een muur dan kan het licht mooi weerkaatsen en krijg je een mooi verlichte kamer rondom je beeldscherm. De LIGHTSYNC zorgt er tevens voor dat de kleuren worden aangepast op basis van wat er in de game gebeurd. Helaas is dit niet bij elke game het geval. Wanneer je bijvoorbeeld wordt neergeschoten in Battlefield dan zal het licht rood kleuren waardoor je een totaal nieuwe dimensie krijgt in je game. Over het algemeen werkt dit prima, maar af en toe ervaren we ook kleine vertragingen waardoor de verlichting ietwat te laat mee kleurt.

Audiotechnisch is de Logitech G560 verder prima in orde. De subwoofer zorgt voor een flinke diepe bas wat erg lekker werkt bij actiegames of bij het kijken van films. Mogelijk zal dit niet voor iedereen als positief worden ervaren en is de bas mogelijk iets te veel aanwezig, maar dit is een persoonlijk dingetje. Het totaalsetje biedt meer dan voldoende volume en klinkt verder helder met een goede balans tussen de hoge- en lage tonen, al lijken de speakers soms wat te schel te klinken. Een klein aandachtspuntje is dat de G560 niet automatisch uitschakelt wanneer de computer wordt uitgeschakeld. Je zult ze altijd moeten uitzetten. Een automatische functie middels de USB-kabel was wel een leuke toevoeging geweest.

Met de adviesprijs van ongeveer €200 is het geen goedkope gaming-speakerset, maar ook niet extreem duur. De prijs-kwaliteitverhouding is hiermee prima en heb je een leuke set in handen voor al je favoriete gamesessies.