Darkestville Castle

Darkestville Castle is een tof eerbetoon aan de avonturenspellen uit de jaren 90.

In de jaren 90 was het point & click-genre op zijn hoogtepunt. Met games als Monkey Island, Full Throttle en Day of the Tentacle was het genieten geblazen voor de die hard-puzzelaars op de pc. Inmiddels zijn de wat trage games ingehaald door de tijd en weten ze niet meer zoveel gamers te boeien. Toch zijn er nog een hoop liefhebbers die regelmatig teruggrijpen op programma’s als ScummVM om af en toe weer terug te keren naar de glorietijd van weleer en die oude games nog eens te spelen. Voor die gamers is er nu Darkestville Castle van ontwikkelaar Epic Llama.

In de game kruip je in de huid van Cid, een demoon die woont in een kasteel dichtbij het plaatsje Darkestville. De titel demoon doet hij echter amper eer aan, want veel kwaadaardiger dan wat kattenkwaad heeft hij niet in zijn mars. Toch weet hij zich de woede op de hals te halen van Dan Teapot, die besluit om Cid op te sluiten in zijn kasteel en de kwaadaardige Romero Brothers op hem af te sturen. Zij ontvoeren per ongeluk Domingo, de huisvis van Cid, waardoor er voor hem niets anders op zit dan zijn geliefde diertje te proberen te bevrijden.

Voor wie vroeger Monkey Island heeft gespeeld, zal Darkestville Castle voelen als een warm bad. Van de humor, de bizarre en bij vlagen onmogelijke puzzels tot aan het ontwerp van de personages, alles doet denken aan de befaamde reeks van Ron Gilbert. Gelukkig staat Monkey Island bovenaan onze lijst met favoriete point-&-click-games, waardoor we ons ook met Darkestville Castle behoorlijk hebben vermaakt.

Toch is de game misschien wel iets te veel een eerbetoon aan de avonturen van vroeger, want tegenwoordig valt wel op dat het toch wel erg veel “trial & error” (maar wat uitproberen en kijken wat werkt) is. Natuurlijk zijn er ook wel wat puzzels bij waar logisch nadenken je de oplossing brengt, maar in de andere gevallen is het toch echt zoveel mogelijk dingen aanklikken en combineren en dan hopen dat je tot iets werkends komt. Gelukkig krijg je daarbij wel de hulp van Cid die je af en toe een zetje in de goede richting geeft.

Wat de show steelt zijn de humor en de leuke graphics. Vooral Cid is met zijn bijdehante opmerkingen regelmatig goed voor een glimlach op het gezicht, maar ook de andere personages zorgen regelmatig voor idiote situaties. De omgevingen zijn daarnaast ook bijzonder creatief en zien er fraai uit.

Darkestville Castle is een mooie ode aan de point-&-click-avonturen van weleer. Je merkt duidelijk dat de makers fan zijn van het genre en het spel doet dan ook in alles denken aan de hoogtijdagen van de jaren 90. Wel is het jammer dat de makers niet geprobeerd hebben om het genre naar een hoger en vooral moderner niveau te tillen, maar dat neemt niet weg dat je het nodige plezier met de game kunt beleven.

Wij speelden Darkestville Castle op de PlayStation 4. De game is ook verkrijgbaar voor Xbox One, Nintendo Switch en pc.