AOC U27P2

De AOC U27P2 is een goed 4K-scherm voor een relatief lage prijs. Helaas ontbreekt een USB-C-aansluiting en zijn de ingebouwde speakers gewoon niet goed.

De game-industrie gaat steeds meer richting een 4K-resolutie en minimaal 60fps. Dit is al een tijdje mogelijk als je een pc hebt met een redelijke videokaart, maar ook de PlayStation 4 Pro en Xbox One X kunnen dit bij een aantal spellen voor elkaar krijgen. Met de nieuwe generatie consoles en videokaarten voor de deur, wordt het steeds belangrijker om ook een fatsoenlijk scherm te hebben die dit kan weergeven. Is de AOC U27P2 een optie? Wij zochten het voor jullie uit.

De meeste gamers die een console hebben, zullen deze ongetwijfeld aansluiten op hun tv en dan is een flink OLED-scherm natuurlijk de beste optie. Maar er zijn ook redelijk wat pc-gamers die naast hun pc ook nog een console hebben voor een handjevol exclusieve games die niet op pc verschijnen. Wanneer je de mooiste kleuren wilt hebben is een tv natuurlijk de beste optie, maar over het algemeen hebben deze ook een hogere responstijd. Daarom zijn er ook mensen die gewoon standaard voor een monitor kiezen om op die manier zo min mogelijk vertraging te krijgen.

De AOC U27P2 is met z’n € 350,- niet een van de duurdere schermen, zeker niet gezien de 4K-resolutie. Wat betreft uiterlijk is er weinig aan te merken, want het is een simpel maar stijlvol scherm met een luxe matzwarte kleur. De voet is een groot rechthoek en hierdoor kun je de monitor makkelijk op iets anders zetten. Zo stond die van ons boven op de Xbox One X en dat lukt niet met ieder scherm. Daarnaast heeft de standaard ook een gat waar je de kabels mooi door kan laten lopen, wat ideaal is voor een mooie strakke opstelling.

Wat betreft de weergave zit het ook wel snor. De AOC U27P2 heeft een IPS-paneel en daardoor heeft het niet de allerbeste kleurweergave. Het ziet er overigens wel prima uit en je merkt het pas echt heel erg als je schermen gaat vergelijken. Hou er ook rekening mee dat je niet de hoofdprijs betaald, want een monitor van € 1000,- zal ongetwijfeld een veel mooier beeld geven. Maar het is gewoon erg goed voor wat je ervoor betaald. Zelfs het kijken van films en series was prima te doen. Het scherm heeft overigens ook speciale instellingen voor games en zelfs voor verschillende type games. Zo zit er een FPS- en racing-stand op die moeten zorgen voor de beste afstellingen. In de praktijk is het verschil echter minimaal en vergeet je ook om het weer terug te zetten als je wat anders gaat doen. Maar het is fijn om te weten dat de optie aanwezig is, zodat je niet steeds zelf met de instellingen hoeft te spelen.

Is er dan niks aan te merken op de AOC U27P2? Zeker wel, want het scherm is niet perfect. Het grootste probleem is in onze ogen het ontbreken van een USB-C-aansluiting. Dit is voor nieuwe laptops toch redelijk de standaard en middels die aansluiting kun je dan ook je laptop opladen en USB-apparaten aansluiten via het scherm. Deze is helaas niet aanwezig en je zult het moeten doen met twee HDMI-poorten en een DisplayPort-poort. Nu zal dit voor gamers niet zo’n probleem vormen, maar het maakt deze monitor bijna ongeschikt om te gebruiken in combinatie met een nieuwe laptop, want de meeste hebben alleen maar USB-C. Het is zeker iets dat je in overweging zult moeten nemen.

Daarnaast zijn wij ook niet te spreken over het geluid. Nu staan monitoren sowieso niet bekend om geweldig geluid, maar het was toch wel fijn geweest alsof je niet het gevoel had dat je naar een speaker van AliExpress zat te luisteren. Ook zul je het scherm dicht bij de muur moeten plaatsen voor de weerkaatsing, anders verdwijnt het geluid in de diepte. Er zit overigens wel een koptelefoon-aansluiting op die je ook kunt gebruiken voor een eventuele speakerset, dus er is wel een soort van oplossing.

Uiteindelijk is de AOC U27P2 een goed 4K-scherm voor een relatief lage prijs, maar het ontbreken van de USB-C-aansluiting is wel een enorm gemis. Hierdoor is hij lastig te gebruiken in combinatie met een nieuwe laptop en kun je voor dat bedrag ook een ander scherm kopen die het wel heeft, maar de vraag is dan wel of het beeld net zo goed is. Het geluid is niet echt iets om trots op te zijn, maar er zijn maar weinig monitoren die dat goed voor elkaar hebben.