Inertial Drift
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Inertial Drift is best vermakelijk als je houdt van het leren kennen van je auto en circuits, om zo je rondetijd telkens te verbeteren. Voor de rest heeft deze racegame weinig te bieden.

Ontwikkelaar Level 91 Entertainment geeft een unieke draai aan het racegenre door hun game Inertial Drift een twinstick-besturing te geven. Wij hebben de game gespeeld om te zien of deze besturing ook goed werkt en natuurlijk of het een leuke arcade-racegame is geworden.

Inertial Drift draait voornamelijk om het driften en heeft deze functie onder de rechterstick gezet. Met de linkerstick bestuur je de auto zelf. In het begin is dit even goed wennen en dan vooral de linkerstick. Je bent gewend dat daarmee je auto de bocht om gaat, maar dat werkt niet in deze racegame. Dat doe je dus met de rechterstick. Al na de eerste paar rondjes heb je het trucje door en drift je redelijk soepel door de bochten. Dan is het alleen nog zaak om dit zo effectief mogelijk te doen. Je zal echt elke auto en elk circuit moeten leren kennen om alles uit deze game te halen. Inertial Drift is dan ook makkelijk op te pakken, maar moeilijk om meester te worden.

De game heeft een aantal spelmodi. In de Story-modus volg je vier vrienden die een roadtrip maken om te oefenen voor de Summer Grand Prix. Elk van de vier vrienden staat voor een moeilijkheidsniveau. Edward is vooral bezig met lekker racen en zijn auto is makkelijk te besturen. Ada, Ibbi en Liv zijn wat fanatieker. Je bezoekt vijf circuits met elk drie events. Je hoeft een event niet eens te winnen om de volgende te kunnen doen. Af en toe wordt er een uitdaging ontgrendeld, die je via de Challenges-modus kunt proberen te voltooien. Daarnaast zijn er nog een paar andere modi en kun je in lokale split-screen of online je driftkunsten tonen aan je vrienden en de rest van de wereld.

En dat is het wel een beetje. Veel meer heeft Inertial Drift niet te bieden. Het draait dan ook vooral om het leren kennen van de auto’s en de circuits, om zo telkens weer tijd van je beste lap af te snoepen of een hogere drift-style score neer te zetten. De besturing werkt goed en al snel drift je redelijk soepel de bochten door. Het cell-shaded grafische stijltje ziet er niet slecht uit en de neon-kleuren zorgen voor een futuristisch tintje.

Speel je racespellen om auto’s en circuits goed te leren kennen en zodoende telkens weer wat tijd van je ronderecord te verbeteren, dan ga je zeker plezier beleven aan Inertial Drift. Is dat niet jouw ding, dan kan je beter op zoek gaan naar een andere racegame.

Inertial Drift is voor deze review gespeeld op PlayStation 4. De game is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Nintendo Switch en pc. De Xbox One-versie verschijnt wat later.