Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition

Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition hoefde maar één ding te doen en dat was een degelijk multiplayer-systeem implementeren. Dat is niet gelukt.

Deze review is een stuk later dan je van ons gewend zal zijn. Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition is alweer op 27 augustus verschenen en overal op internet kan je lezen hoe het een gigantische ramp is. We hebben extra lang gewacht omdat wij als grote Final Fantasy-fans keer op keer dachten: “Misschien als we het morgen nog een keertje oppakken, misschien dat het dan wel leuk is, misschien lijken de problemen dan minder groot?” Maar het mocht allemaal niet baten.

Final Fantasy Crystal Chronicles verscheen in 2003 exclusief voor de GameCube als multiplayer Final Fantasy-game. Het grootste nadeel toen? Hoe ongelooflijk omslachtig het was om met andere mensen te spelen. Je hebt voor iedereen een andere controller nodig, zou je denken. Maar nee, elke medespeler had een eigen Game Boy Advance nodig om mee te kunnen spelen. Zodoende hebben maar weinig mensen de multiplayer van de game, waar het allemaal om draait, goed kunnen ervaren en is het spel nooit echt populair geworden. Gelukkig is het met de technologie van vandaag de dag makkelijk om de multiplayer goed te implementeren, toch?

Het is Square Enix niet gelukt om de multiplayer op een goede manier te moderniseren. Sterker nog, het is een vrij rampzalig geheel. Stel, je wilt met een vriend of meerdere vrienden samenspelen. Je kan allemaal makkelijk je dorpje en je eerste personage aanmaken, marcheren naar de eerste Dungeon en aldaar kan je samen met je vrienden die hele Dungeon doorspelen. Grote problemen zijn te vinden wanneer je dit eenmaal hebt gedaan. Ten eerste kan je nauwelijks voorwerpen ruilen met je medespelers (wat oorspronkelijk wel kon) en ten tweede krijgt alleen degene die iedereen heeft uitgenodigd, de mirre aan het einde van de Dungeon. Mirre is waar het hele verhaal om draait en je hebt het nodig om verder te komen in Crystal Chronicles en enige vorm van voortgang te boeken. Zonder dat ontwikkelt je dorpje zich ook niet. Willen al je drie medespelers dus ook het spel goed kunnen spelen, dan moet je elke Dungeon viermaal doorspelen om weer verder te kunnen gaan.

Het is jammer, want Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition is gewoon echt niet gemaakt om je in je eentje mee te vermaken. Het is van begin tot eind ontworpen als een multiplayer-ervaring en die multiplayer-ervaring is rampzalig. In je eentje is het spel veel te eendimensionaal. Het mist alle strategische elementen die je van de turnbased-gevechten van Final Fantasy als reeks gewend bent en de actie is zo traag en stroef dat het ook niet erg spannend is als je alleen speelt. Het was een ongelooflijk duidelijke taak die Square Enix had met het remasteren van deze titel: zorg dat de multiplayer ook maar enigszins acceptabel is en dan is het al een gigantische verbetering. Helaas is dit helemaal niet gelukt.

Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition is voor deze review gespeeld op de Nitntendo Switch. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Nintendo Switch, Android en iOS.