The War with Grandpa
Jaime Andreas
Jaime Andreas

The War with Grandpa is een vermakelijke film, maar helaas niet heel memorabel.

In The War with Grandpa moet opa Ed (Robert De Niro) eraan geloven: zijn dochter (Uma Thurman) vraagt hem om bij haar en haar gezin in huis te wonen. Hij wordt namelijk ouder en dit is een stuk veiliger. Met veel tegenzin stemt hij toe en verhuist naar de kamer van zijn kleinzoon. Peter, de kleinzoon, is er echter niet van gediend dat zijn opa zijn favoriete plekje in huis inpikt. Ook al houdt hij veel van zijn opa; hij wil terug wat van hem is.

Dus begint hij met zijn opa een oorlog. Die oorlog bestaat uit een reeks geintjes die van kwaad tot erger gaan. Uiteindelijk loopt het nogal uit de hand en is de rest van het gezin de dupe van hun constante strijd. Gelukkig betekent deze strijd ook dat opa langzamerhand weer wat blijer wordt en een betere band krijgt met zijn zoon.

The War with Grandpa is het toneel voor flauwe grapjes en hilariteit. Het is inderdaad een vermakelijke films waarbij af en toe hardop gelachen kan worden. Een prima, geinige film om naar te kijken. Helaas is het verder niet iets dat erg memorabel is; dit soort films zijn al vaker gemaakt.

Het plot van de film is redelijk voorspelbaar en niet erg bijzonder. Kleinzoon Peter en opa Ed maken de hele film lang grapjes met elkaar, tussendoor twijfelt opa of hij nog wel gelukkig is en maakt zijn dochter zich zorgen over zijn gezondheid. Dat is een beetje de strekking van het hele verhaal; niet erg diep en niet spannend, maar prima om naar te kijken.

Het sterkste element van de film? De cast bestaat uit verschillende leuke acteurs om naar te kijken. Natuurlijk speelt Robert De Niro de rol van de chagrijnige, maar ook grappige opa. Uma Thurman (Kill Bill) speelt een vrij heftige moeder die zeker niet op haar mond gevallen is, maar haar kinderen ook flink verwend. Daarnaast spelen ook Christopher Walken en Jane Seymour (Live and Let Die) twee geweldige oudjes die vooral in een scène met trefbal tussen een paar kinderen en de oudjes, voor veel hilariteit zorgen. Helaas hebben veel personages een oppervlakkige persoonlijkheid en heb je geen tijd om aan ze te hechten. De focus ligt echt op kleinzoon en opa.

Al met al is The War with Grandpa een vermakelijke en vooral grappige film om naar te kijken. Robert De Niro en een aantal andere gave acteurs spelen leuke rollen die de film het waard maken om te kijken. Jammer genoeg blijven de personages oppervlakkig en is ook het plot verder niet spannend of memorabel. Prima om naar te kijken, maar niet heel bijzonder.