Doorgaan naar artikel
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Yakuza: Like a Dragon lijkt op het eerste gezicht de geliefde franchise goed te combineren met verschillende JRPG-elementen.

Yakuza heeft zich jarenlang langzaamaan ontwikkeld van kleine culthit tot meer en meer geliefd bij de mainstream. Een nieuwe titel in de franchise is steeds meer iets waar veel gamers naar uitkijken en daarom is het een wat frappante timing om nu met een heel aparte spin-off te komen. Yakuza: Like a Dragon is toch precies dat, een los deel binnen de franchise met zijn eigen verhaal en zelfs een hele andere gameplay! Wij zijn alvast met een previewbuild aan de slag gegaan en vertellen je hieronder over onze eerste indruk.

Yakuza: Like a Dragon is echt op alle aspecten een JRPG (Japanse RPG) geworden, met beurtelingse gevechten, een team om levels mee te vergaren en verschillende “Jobs” (klassen) om uit te kiezen die je vechtstijl veranderen. Het is met onze wat beperkte previewbuild onmogelijk om nog definitief te stellen hoe het de gehele ervaring gaat beïnvloeden, maar het lijkt er zeker op dat de kern van Yakuza is behouden. Je kan dezelfde bizarre sfeer als altijd verwachten, ditmaal in Yokohama. Mini-games zijn weer gekker dan ooit tevoren. Zo moet je in een vintage-bioscoop proberen wakker te blijven door de REM-geiten van Kasuga weg te halen terwijl hij bizarre films als RoboCook kijkt. Het verhaal speelt natuurlijk weer een grote rol, dus wees bereidt om veel tijd in cutscenes door te brengen terwijl allemaal subtiele situaties uitgelegd worden.

Yakuza: Like a Dragon minigames 1

Van het vechten hebben we om heel eerlijk te zijn geen geweldig goede indruk kunnen krijgen, omdat de previewbuild ons al aan het einde van het vierde hoofdstuk liet beginnen en al onze teamleden zo’n vijftien levels hoger waren dan alle vijanden. Hierdoor viel alles met vrijwel een enkele klap al neer. We hebben kunnen zien hoe het in zijn werking gaat, maar de fijnere nuances hebben we er niet uit op kunnen maken. Het vindt allemaal in beurten plaats zoals je van een JRPG mag verwachten, maar er zijn enige aanpassingen om het allemaal wat dynamischer te laten lijken. Zo lopen mensen rond tijdens het vechten en als je iemand slaat en ze op de grond vallen en je de volgende aanval snel genoeg erna uitvoert, is het extra krachtig. Alhoewel het eigenlijk precies hetzelfde werkt als bij elk ander turn-based-spel, voelt het hierdoor wel wat sneller aan en dit zal ongetwijfeld gedaan zijn om de Yakuza-fan aan te spreken die misschien niet van ouderwetse JRPG’s houdt.

Yakuza: Like a Dragon combat 1

Voor de mensen die wel fans zijn van JRPG’s, zit er genoeg in om enthousiast van te worden. Zo kan je allerlei verschillende “Jobs” vrijspelen die bepalen hoe je vecht, zoals je wel gewend bent van games als Final Fantasy. Ook heeft iedereen zijn eigen specialiteit, een Job die alleen hij of zij kan hebben. Zo heb je iemand die je in het verhaal als zwerver tegenkomt. Zijn unieke Job is dan ook “Homeless” waarbij hij allemaal speciale aanvallen kan leren met dit thema, zoals het voeden van vogels die vervolgens zijn vijanden aanvallen. Elk van deze Jobs kan je afzonderlijk verbeteren, wat het voor de doorgewinterde fan misschien leuk zal zijn om flink met dit systeem rond te spelen en alles eens een kans te geven. Leuk extraatje is dat deze verschillende klassen ook met andere outfits komen voor tijdens de gevechten.

We zullen eerlijk zijn, het was lastig om van de previewbuild een al te duidelijk beeld van de game te krijgen. We moesten opeens geven om personages in een verhaal waar we niets van afwisten en gevechten onder de knie krijgen terwijl we alles met een enkele klap versloegen. Alles wat wel opviel, was spannend en doet ons als fans van zowel Yakuza als JRPG’s meer en meer uitkijken naar de release volgende maand.

Yakuza: Like a Dragon verschijnt 10 november voor PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series S|X en pc. In 2021 komt de game ook naar PlayStation 5.