Crash Bandicoot 4: It’s About Time

Crash Bandicoot 4: It's About Time is simpelweg een moderne Crash Bandicoot, niets meer en niets minder. Gelukkig is dat ook alles dat nodig is voor een leuke game.

Crash Bandicoot was een van de grootste games van het tijdperk van de allereerste PlayStation. De remakes waren een aantal jaren terug dan ook razendpopulair en de vraag die op iedereens lippen hing was: “Wanneer komt er een nieuw deel?” Gelukkig is het zover en zijn we inmiddels uitgebreid aan de slag gegaan met Crash Bandicoot 4: It’s About Time. Weet het alle verwachtingen waar te maken?

Het grootste punt van Crash Bandicoot 4 is dat het vanaf het begin af aan heel vertrouwd aanvoelt. Vanaf de eerste paar stappen weet je dat je met een echte Crash Bandicoot-game te maken hebt die respect toont voor de oudere delen. Zo is de opzet van de eerste minuut enorm vergelijkbaar met die van het eerste level in Crash Bandicoot 3, misschien bedoelt als een lekkere extra nostalgiebom en waarschijnlijk als boodschap van de ontwikkelstudio dat ze de bron willen eren.

Het grootste verschil is dat er 22 jaar tussen het derde en vierde deel zit en we dus iets hogere verwachtingen hebben dan toentertijd het geval was. Gelukkig voelt It’s About Time naast alle nostalgie toch modern genoeg aan, maar waar komt dat door?

Allereerst is het spel een lust voor het oog. Het heeft geen levensechte graphics, maar het cartooneske stijltje is fraai vormgegeven en is iets waar je niet op uitgekeken raakt. Alle levels zien er geweldig uit en de verschillende personages hebben allemaal hun eigen looks waardoor je ze meteen herkent. Wel moet gezegd worden dat de game niet fantastisch loopt op de oorspronkelijke Xbox One, waarop zowel de resolutie als de framerate niet al te lekker zijn vergeleken met alle andere platformen.

De game voelt vooral vernieuwend door nieuw toegevoegde elementen aan de gameplay, er valt tenslotte niet zoveel te veranderen aan de kern. Zo wordt 2D en 3D veel meer afgewisseld dan voorheen en vooral de krachten zorgen voor vernieuwing. Denk aan een masker waarmee je ontastbare platformen tastbaar kan maken, zodat je eroverheen kan lopen of erop kan springen. Als je dit masker gebruikt, wordt een gedeelte ook weer ontastbaar, dus je moet het steeds blijven afwisselen tijdens een stuk van een level. Weer een ander masker laat je oneindig lang ronddraaien, waardoor je sprongen ook veel meer zweven en je meer afstand af kan leggen. Steeds als je denkt dat je het wel hebt gezien met een kracht, wordt hij even weggegooid en komt er een nieuwe bij om het weer fris te houden.

Verder zijn er nog een boel extra’s om je mee te vermaken naast het gewoon doorlopen van de levels. Als je ver genoeg in een level komt zonder dood te gaan, kan je een “Flashback Tape” vinden. Elke Flashback Tape ontgrendelt een missie waarin we zien hoe Cortex experimenten op Crash uitoefent. Dit zijn lastige levels waarbij je talent om herhaaldelijk van doos naar doos te springen getest wordt en vormt daarmee de perfecte uitdaging voor de fanatiekeling. Verder heb je nog time trials, om tegen de klok te racen, en kan je extra levels uitspelen als andere personages met hun eigen vaardigheden. Zo krijg je vrij snel toegang tot Tawna, die met een soort grijphaak overal heen kan slingeren. Het verandert niet al te veel, maar het houdt het allemaal fris en eigenlijk is dat het enige dat Crash Bandicoot 4 nodig heeft om lang leuk te blijven.

We kunnen eindeloos discussiëren wat allemaal net iets anders is dan in vorige delen, of wat voor invloed elk masker of elke wereld heeft, maar het is vrij simpel: Crash Bandicoot 4: It’s About Time is Crash Bandicoot precies zoals je dat gewend bent. Het is alleen mooier en beter, oftewel moderner, geworden. Als je Crash vroeger maar stom vond, dan zal dat nu niet anders zijn. Kon je er vroeger van genieten, dan zal je een geweldige tijd tegemoet gaan.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is voor deze review gespeeld op de Xbox One. De game is ook op PlayStation 4 beschikbaar.