Sony WH-1000XM4
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

De WH-1000XM-serie staat al vanaf het eerste model hoog aangeschreven. We zijn inmiddels aanbeland bij het vierde model in de serie en door de ervaring van de vorige modellen, heeft de fabrikant de Sony WH-1000XM4 weten te ontwikkelen tot een fantastische koptelefoon, boordevol slimme snufjes, extreem goede noise cancelling en uiteraard een fantastisch geluid.

De succesvolle serie van Sony heeft er een nieuw model bijgekregen, namelijk de Sony WH-1000XM4. Zoals de naam het al prijs geeft, is dit het vierde model in de serie en is tevens het vlaggenschip van Sony als we kijken naar draadloze koptelefoons.

Ongeveer twee jaar na de WH-1000XM3, het hooggeprezen topmodel van Sony, heeft deze koptelefoon een opvolger gekregen. Het nieuwe model moet zijn voorganger uiteraard overtreffen en dat heeft Sony ook geprobeerd met verschillende nieuwe features en verbeteringen, maar hierover later meer. Wat het uiterlijk betreft is deze nagenoeg gelijk aan zijn voorganger en dat geldt overigens ook voor de accessoires in de vorm van kabels en opberghoes. De koptelefoon is in het zwart en zilver verkrijgbaar en bezorgt daarmee een strakke en luxe uitstraling. Dit komt mede door de zachte lederen kussens en hoofdband. Ook de bouwkwaliteit zorgt voor een premium-uitstraling en geeft het gevoel dat je een degelijke koptelefoon in handen hebt. Dit mag ook wel met een adviesprijs die rond de €380.- ligt.

Sony WH-1000XM4

Voor dit bedrag krijg je niet alleen een leuk uitziende koptelefoon, maar ook een model boordevol technische snufjes. Noise cancelling is er een van en dat is vandaag de dag niet zo heel erg bijzonder, want steeds meer draadloze koptelefoons beschikken over deze functionaliteit. Er is wel degelijk verschil in de werking tussen de verschillende modellen en zoals we gewend zijn van de WH-1000XM-serie is de ruisonderdrukking uitzonderlijk goed. Dit is bij de Sony WH-1000XM4 niet anders. Direct na het inschakelen van de headset merk je al dat vrijwel al het omgevingsgeluid wordt weggefilterd op verschillende frequenties. Zodra er muziek bij komt kijken ben je volledig afgezonderd van de buitenwereld en kan je zorgeloos genieten van je liedjes.

Sony WH-1000XM4

Dit kan natuurlijk ook vrij vervelend werken wanneer je wordt aangesproken, want je krijgt dit gewoonweg niet mee als je de koptelefoon op een acceptabel volume hebt staan. Sony heeft wel gezorgd voor enkele slimme technologieën, zoals het automatisch uitschakelen van het pauzeren van de muziek wanneer je begint met praten. Middels de bijbehorende app kan je instellen of je dit wilt voor 15, 30 of zelfs 60 seconden. Je hoeft hiervoor je koptelefoon niet van je hoofd te pakken om een gesprek te kunnen voeren, al zou dat wel wat socialer zijn. Ook wordt de content automatisch gepauzeerd wanneer je de koptelefoon van je hoofd neemt en op tafel legt. Dit is erg handig omdat je nu niet zelf eerst je muziek hoeft te pauzeren.

Sony WH-1000XM4

De Sony WH-1000XM4 beschikt daarnaast over nog meer “slimme” snufjes. Zo is het mogelijk om meerdere apparaten te verbinden met bluetooth. Wanneer je stopt met het ene apparaat en verder gaat met het andere, dan zal de koptelefoon automatisch overschakelen. Je hoeft hiermee dus niet eerst naar je instellingen te gaan en de verbinding te leggen. Dit is erg handig, vooral wanneer je regelmatig gebruik maakt van bijvoorbeeld je laptop, tablet of smartphone. Net als bij zijn voorloper, is dit model ook voorzien van aanraakbediening. Middels swipebewegingen is het mogelijk om onder andere het volume te regelen of om te skippen naar het volgende nummer. Je kan hiermee dus je smartphone in je broekzak laten zitten.

Sony WH-1000XM4

Over de geluidskwaliteit kunnen we vrij kort over zijn: deze is meer dan prima. Het geluid klinkt kraakhelder, heeft een goed volume en er is een goede diepe bas aanwezig ter ondersteuning van de midden- en hoge tonen. Zelfs wanneer het volume flink omhoog wordt geschroefd blijft het geluid erg duidelijk zonder gekraak of vervormingen. Dit in combinatie met de noise cancelling zorgt ervoor dat je je volledig kunt afzonderen van de buitenwereld en is je muziek het enige wat je nog hoort. Dit alles komt natuurlijk met een flink prijskaartje en dat is dan ook echt het enige wat een minpunt is aan deze koptelefoon. Mocht je echt willen gaan voor een hoge-kwaliteit koptelefoon met goed geluid en een fantastische noise cancelling, dan is de Sony WH-1000XM4 zijn geld dubbel en dwars waard.