Doorgaan naar artikel
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Algemeen manager
Profiel

Conclusie

Het stukje Astro's Playroom dat we tot nu toe hebben gespeeld, laat vooral de kracht zien die de DualSense-controller in zich heeft. Het is daarmee voorlopig een zeer leuke en geslaagde techdemo.

Het duurt nog ongeveer drie weken voor de PlayStation 5 in Nederland verschijnt, maar gelukkig hebben wij er al één staan en mogen we de eerste details met jullie delen. Onderdeel daarvan is een preview van Astro’s Playroom, de gratis meegeleverde game die iedere PS5-bezitter straks krijgt.

Het level dat we gespeeld hebben, Cooling Springs, is een soort van gigantische koelruimte voor je PS5. Op een leuke spelende manier moet je het level door om verschillende items te verzamelen. Je speelt met een Astrobot, wat een klein robotje is, en je neemt het op tegen andere kleine wezentjes die door het level heen lopen. Heel kwaadaardig lijken ze niet, maar zodra ze jou in het zicht hebben, proberen ze je direct aan te vallen.

Astro’s Playroom is vooral perfect om kennis te maken met de nieuwe DualSense-controller. En dat is echt een feest voor je handen. Sony kreeg de laatste tijd veel kritiek over zich heen vanwege het feit dat de PS5-controller verplicht is voor nieuwe games, maar heel gek vinden we dat niet meer na het spelen. De drie verbeteringen die we uit willen lichten, dragen alle drie bij aan het feit dat alleen de controller al een nextgen-gevoel geeft.

Het meest opvallende zijn de adaptive triggers. De L2- en de R2-knop kunnen in tegenstelling tot eerder weerstand geven. Dit zorgt ervoor dat het doen van bepaalde acties ook echt realistisch aanvoelt. In het level dat wij hebben gespeeld, moet je op een bepaald moment in een soort springveer-pak. Je kunt deze besturen door de L2- of R2-knop in te drukken en middels het kantelen van je controller een kant op te richten. Doe je dit juist, dan spring je de juiste kant op wanneer je de knop loslaat.Wanneer je de L2- of de R2-knop indrukt, voel je dus de weerstand. Het voelt echter niet vervelend, maar precies alsof je een springveer indrukt. En dit voelt levensecht. Ook na het level meerdere keren gespeeld te hebben, blijft het echt een verademing.

De tweede functie is de haptische feedback. Door het hele level heen trilt de controller, maar wel altijd net wat anders. Iedere actie voelt alsof je er zelf mee bezig bent. Het heeft vooral iets weg van HD Rumble voor de Switch: alsof ontwikkelaars je precies kunnen laten voelen dat iets trilt, waar zij dat willen.

Als laatste is er de 3D-audio. Natuurlijk had de DualShock 4-controller al een speakertje, maar deze werd maar incidenteel gebruikt en voelde vooral wederom als een gimmick. Bij de DualSense-controller is het geluid er bijna constant en voegt het een 3D-effect, beter bekend als Dolby Surround, toe aan je ervaring. Heel even moesten we hier aan wennen, maar het geluid klinkt, zeker als je geen al te goede audio-installatie hebt, al snel een stuk minder plat.

Alhoewel we natuurlijk het uiteindelijke spel nog moeten afwachten, zijn we na het eerste level al overtuigd. Het helpt natuurlijk ook dat Astro’s Playroom een gratis spel is. Het voelt vooral als een zeer leuke en geslaagde techdemo voor de nieuwe DualSense-controller.