Xbox Series X – Enhanced Games
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Er zijn vele Enhanced Games voor de Xbox Series X beschikbaar op de lancering. Helaas hebben we ze op dit moment nog lang niet allemaal kunnen testen, maar wat we hebben gezien ziet er echt goed uit. En alhoewel je er misschien geen console voor koopt als je ze al gespeeld hebt, is het wel een cadeautje voor de spelers die bijvoorbeeld gewacht hebben met bepaalde games.

Het duurt nog minder dan vijf dagen tot de Xbox Series X en de Xbox Series S in de winkels liggen. Onze review van de XSX vind je ondertussen hier op NWTV, maar we hebben ook een enorme lading aan games gekregen van Microsoft om te testen hoe goed de console nu eigenlijk is. Een aantal onderdelen hiervan hebben we natuurlijk gebruikt voor de review, maar we zoomen ook even in op de games en dan vooral hoe deze zijn verbeterd.

Helaas zijn op het moment van schrijven nog niet alle games voorzien van een Enhanced-update. In een overzicht op de Xbox-website vind je welke games allemaal voorzien (gaan) worden van deze update. Tot nu toe hebben we de volgende games kunnen testen:

• Forza Horizon 4
  • Gears 5
  • Gears Tactics
  • Sea of Thieves
  • The Touryst

In eerste instantie waren de voornemens om de games die we kregen los te gaan behandelen. Uiteindelijk hebben we besloten om dit niet te doen, omdat de verschillen per spel grotendeels gelijk zijn. De vraag is dan ook eigenlijk of de verschillen dusdanig zijn dat je het echt merkt. De verbeteringen zijn op te delen in twee echte onderdelen, namelijk grafische verbeteringen en de snellere laadtijden. Alhoewel dit laatste ook voor games geldt die niet verbeterd zijn.

NWTV is geen Tweakers en hebben we dus ook nooit het doel om zeer strakke tech-testen te doen. Gelukkig zijn er andere websites zoals Digital Foundry die dit wel doen. Mocht je er dus wel interesse in hebben, dan hebben we de onderstaande video voor jullie. Hierin wordt grafisch gezien op alle facetten de Enhanced-versie van Gears 5 vergeleken met de Xbox One-versie van het spel:

Maar ondanks dat we dergelijke tests niet zo diep uitvoeren, hebben we wel de verschillende games met elkaar vergeleken. En duidelijk is dat de games in de details echt een stuk beter zijn geworden. Dit geldt bijvoorbeeld enorm voor de stabiliteit van de framerate. Verschillende spellen hadden op de Xbox One X regelmatig framedrops, terwijl op de de XSX dit helemaal niet voorkwam.

120Hz en Ray Tracing, twee systemen die we nog niet goed hebben kunnen testen, zijn wel veelbelovend. Vooral als we de video’s bekijken van video’s die het gebruiken. Helaas was Watch Dogs: Legion, een spel dat echt goed gebruikmaakt van RTX, nog niet te testen met de Enhanced-editie. Uiteraard nemen we deze functies wel mee in onze toekomstige reviews en van wat we gezien hebben, kunnen we zeggen dat het echt een toevoeging is.

Als laatste nog even de snellere laadtijden, waarvan het deels ook onderdeel is van de Enhanced-updates. We merkten hier echt enorme verschillen. In uitzonderlijke gevallen is het zelfs tien tot twintig keer sneller dan dat het op de Xbox One X was. Alleen al deze snellere tijden, die mogelijk middels updates nog verder opgeschroefd kunnen worden, zijn bijna een reden om voor de nieuwe console te kiezen.

De Enhanced Games voor de Xbox Series X bieden absolute upgrades en mede dankzij Game Pass hebben we straks vanaf dag één heel veel van die games (als je Game Pass hebt) gratis tot onze beschikking. De grootste upgrades zijn ook voor ons nog niet beschikbaar helaas en komen pas wanneer de console op de markt komt. We denken dat je games niet opnieuw zal gaan spelen voor de grafische verbeteringen, maar als je bijvoorbeeld gewacht hebt met het spelen van Gears 5, dan krijg je wel een betere game en dus een betere ervaring!