Doorgaan naar artikel
Britt Luttik
Britt Luttik
Redacteur
Profiel

Conclusie

Hoewel we nog niet voldoende hebben gezien om een definitief oordeel te geven, toont Twin Mirror een goede basis voor een spannende psychologische thriller met een sterk verhaal.

Dontnod Entertainment kennen we uiteraard van Life is Strange en de meer recentere game Tell Me Why. Al enkele jaren is de ontwikkelaar bezig met Twin Mirror, een psychologische thriller over een journalist. Tot nu toe bleef de hoeveelheid informatie vrij schaars waardoor de game zelf ook al een mysterie is. Gelukkig mochten we aan de slag met een demo, waar je alles over kunt lezen in deze preview.

We maken kennis met Sam Higgs, een journalist die terugkeert naar zijn geboorteplaats Basswood, om de uitvaart van een oude vriend bij te wonen. Het wordt al snel duidelijk dat Sam dit helemaal niet ziet zitten en dat andersom de inwoners niet erg blij zijn met de komst van Sam. Het blijft wat mysterieus waarom hij zo onwelkom is, maar regelmatig wordt er gepraat over een kritisch artikel dat hij jaren geleden schreef. Desondanks heeft Sam een sterk verleden met de plaats en de verschillende personen die er wonen, zoals zijn ex-vriendin Anna en Joan, de dochter van zijn overleden vriend Nick. Helaas eindigt de avond in een waas van te veel drank en pillen, waarna Sam de volgende ochtend met een flinke kater wakker wordt. Tot zijn grote schrik vindt hij ook een bebloed T-shirt, maar heeft hij geen enkele herinnering aan wat er heeft plaatsgevonden die avond. De vraag is dan ook of Sam iemand vermoord heeft. Het verhaal heeft veel potentie voor een spannende game, maar de preview is te kort om daar een duidelijk beeld bij te krijgen omdat dit verschillende kanten op kan gaan.

Twin Mirror

Vaak is bij dit soort type games het verhaal van groot belang. Bij Twin Mirror is dit ook het geval omdat de gameplay wat minder aanwezig is. Je bent voornamelijk bezig met interacties met objecten en andere personen om zodoende meer te weten te komen over de situatie. Daardoor leren we Sam ook steeds beter kennen en wat zijn verleden voor relatie heeft met het plaatsje Basswood. Andere elementen die ook aanwezig zijn, zijn de keuzes die tijdens conversaties worden aangeboden. Of deze impact hebben op het verloop van het verhaal is nog onduidelijk en zal moeten blijken. In dat opzicht is de tijd die we konden spenderen net te kort om er duidelijk een mening over te vormen, zeker omdat Twin Mirror een type game is die hevig leunt op het verhalende aspect.

Wanneer Sam probeert uit te zoeken wat er de voorgaande avond gebeurd is en hoe zijn shirt bebloed is geraakt, probeert hij te zoeken naar aanwijzingen in het café. Hier is een licht puzzelelement te zien omdat we naar voorwerpen moeten zoeken die hints kunnen geven. Met de gevonden hints probeert Sam daarna een hypothese op te stellen wat er gebeurd is en heb je als speler invloed op de keuzes. We hopen dat de game meer van dit soort puzzels heeft die tevens ook uitdagender zullen zijn. Dit zorgt ervoor dat de game gevarieerder aanvoelt en niet al te snel monotoon wordt doordat we enkel naar het verhaal luisteren.

Twin Mirror

De speelsessie geeft wat meer informatie over wat we straks van Twin Mirror kunnen verwachten. Het is duidelijk dat het een game is van Dontnod waar het verhaal en het maken van keuzes de grootste impact heeft. Of deze keuzes het verloop gaan beïnvloeden is iets wat nog moet blijken. Wel is goed te merken dat deze game een wat duistere toon heeft en potentie bevat voor een spannend plot. Tot slot wordt het verkennen van de omgeving en praten met personages afgewisseld met enkele puzzels, hoewel we hopen op wat meer uitdaging zodra we met de game aan de slag kunnen. Onze nieuwsgierigheid is in ieder geval zeker gewekt.