Asterix & Obelix XXL: Romastered

Asterix & Obelix XXL: Romastered is een prima remaster van een middelmatige game. Het is niet een spel dat je direct moet kopen, maar als het een keer in de aanbieding is, kun je het best een keer proberen.

Asterix & Obelix zijn een geliefd duo als het gaat om games. De twee Galliërs hebben talloze titels op hun naam staan voor de Sega Master System, Super Nintendo Entertainment System, Sega Mega Drive, PlayStation en PlayStation 2. Voor die laatste console verscheen in 2003 Asterix & Obelix XXL en blijkbaar had er iemand behoefte aan een remaster, want na bijna zeventien jaar komt Microids met Asterix & Obelix XXL: Romastered. Wij namen het een week lang op tegen hordes Romeinen en kunnen jullie vertellen of deze game de moeite waard is.

Het is een normale dag en Asterix, Obelix en Idéfix verlaten het bos om op wilde zwijnen te jagen. Tijdens hun wandeling begint het ineens te onweren en Idéfix gaat er vandoor. Tijdens de zoektocht naar Obelix’s hond, zien Asterix en Obelix vlammen in de verte. Asterix rent er snel op af terwijl Obelix door blijft zoeken naar zijn hond. Asterix komt een Romeinse geheim agent tegen die ontslagen is door Caesar en hij besluit hem te helpen om de plannen van de Romeinen te ontrafelen. Als Asterix in zijn dorp aankomt, blijkt dat alle dorpsgenoten weg zijn. De geheim agent vertelt hen dat ze waarschijnlijk zijn ontvoerd door de Romeinen. Het duo gaat op een zoektocht naar hun vrienden en de waarheid.

Asterix & Obelix XXL: Romastered is een actie-avonturenspel waarin je naast het oplossen van puzzels vooral bezig bent met het verslaan van hordes Romeinen. De puzzels zijn over het algemeen niet heel erg moeilijk en je zult vaak zowel Asterix als Obelix moeten gebruiken voor de oplossing. Asterix is klein en behendig en Obelix is groot en sterk. Je kunt niet zomaar wisselen tussen de twee personages, maar alleen bij bepaalde punten. Dit maakt de puzzels over het algemeen niet zo moeilijk, omdat je toch al weet wie van de twee je moet hebben. Toch zijn de puzzels over het algemeen wel leuk genoeg en zorgt het voor de nodige afwisseling tijdens het vechten.

Die afwisseling kun je ook best gebruiken, want het vechten is vrij repetitief. Ook hier kun je weer niet kiezen met wie je de strijd aangaat, maar ben je gebonden aan het personage dat je op dat moment bestuurt. Asterix heeft wat meer klappen nodig dan Obelix om iemand te verslaan, maar is wel veel sneller. Ook kan hij meestal gebruikmaken van een toverdrank om een stuk sterker en nog sneller te worden. Uiteindelijk komt het alleen maar neer op het zo snel mogelijk drukken op de actieknop en af en toe proberen om klappen te ontwijken. Het klinkt simpel en dat is het ook.

Omdat het om een remaster gaat, is er niet erg veel gedaan aan de gameplay, maar meer aan het audio-visuele aspect van de game. Het spel ziet er een stuk frisser en moderner uit, ook al kan het zich niet meten met games als Crash Bandicoot N. Sane Trilogy en Spyro Reignited Trilogy. Door middel van een druk op de knop, kun je wisselen tussen de originele en vernieuwde versie en dan zie je wel dat de ontwikkelaar behoorlijke stappen heeft gemaakt. Niet alleen ziet de game er een stuk mooier uit, maar ook de audio heeft een opfrisbeurt gekregen. Het feit dat je kunt wisselen tussen oud en nieuw, is erg leuk om te doen en eigenlijk zou elke remaster deze functie moeten hebben.

Asterix & Obelix XXL: Romastered is een geslaagde remaster van een niet heel bijzondere game. De gameplay bestaat uit puzzels en vechten en vooral dat laatste is vrij repetitief. Grafisch gezien hebben de ontwikkelaars behoorlijk wat werk verzet en ook de audio klinkt een stuk beter dan het origineel. Ook het wisselen tussen de twee verschillende versies is leuk gedaan. Uiteindelijk is het niet een game die je echt direct moet kopen, maar is het vooral leuk voor iedereen die de game vroeger heeft gespeeld of de game graag nog een keer zou willen spelen. Ons advies: koop dit spel lekker als deze een keer in de aanbieding is, want je zult je er echt wel mee vermaken maar dat kan rustig nog even wachten.