XIII
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Deze remake van XIII rammelt werkelijk aan alle kanten en zou zo maar eens de titel van slechtste game van deze generatie kunnen bemachtigen. PlayMagic levert een wanprestatie van jewelste.

In 2003 bracht Ubisoft de cel-shaded-shooter XIII uit voor de PlayStation 2, Xbox en Nintendo Gamecube. De game was gebaseerd op de gelijknamige stripverhalen van de Belgische schrijver Jean van Hamme, maar werd nooit een commercieel succes. Nu, maar liefst zeventien jaar later, komen uitgever Microids en ontwikkelaar PlayMagic met een remake, die dezelfde naam draagt als het origineel. Lees hier onze review.

XIII draait om elitesoldaat Thirteen die aanspoelt op een strand en aan geheugenverlies leidt. Een behulpzame vrouw helpt hem op de been, maar wordt al snel koelbloedig gedood door huurlingen die het op onze hoofdpersoon hebben gemunt. Daarnaast jaagt ook de FBI op Thirteen, die hem verdenken van de moord op de Amerikaanse president. Het enige wat hij bij zich heeft is een sleutel van een kluisje in een bank en met deze aanwijzing begint voor hem de zoektocht naar zijn identiteit.

Waarschijnlijk heb je de conclusie al gelezen: deze remake rammelt helaas aan alle kanten. Elke consolegeneratie heeft wel een aantal hele slechte games en voor deze generatie zal die titel zo maar eens naar XIII kunnen gaan. Laten we beginnen met de graphics. Deze game is echt hopeloos verouderd en zou zelfs geen potten kunnen breken op de PlayStation 3 en Xbox 360. De unieke striplook van het origineel is ingeruild voor een hele lelijke 3D-variant. Personages zien er niet uit, de omgevingen ogen flets en het ontbreekt aan details. Loop bijvoorbeeld maar eens langs de kade in het openingslevel. De boten die in het water liggen zien er spuuglelijk uit. Ze zijn gewoon uit het origineel gekopieerd en in deze remake geplakt zonder uitwerking van alle details.

Ook aan het leveldesign is geen aandacht geschonken. Ze zijn inspiratieloos en ruimtes en kamers worden hergebruikt met precies dezelfde voorwerpen op precies dezelfde plaats. Op technisch gebied is het ook hopeloos gesteld met deze remake. Vijanden bewegen zich houterig voort en animaties zijn vreemd of ontbreken zelfs. De baddies vallen als een houten plank stijf achterover neer nadat we ze hebben doodgeschoten. Er zit een klein beetje stealth in XIII. Je kan dan ook verslagen vijanden oppakken en die ergens anders neerleggen zodat ze uit het zicht verdwijnen. Vervolgens liggen ze in een hele vreemde houding op de grond met de armen in de lucht en de knieën gebogen. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Het ontbreekt vijanden ook aan intelligentie. Ze rennen als een kip zonder kop op je af of blijven gewoonweg stilstaan. Soms hebben ze ook niet door dat je vlak bij ze staat, waarna je ze heel simpel met een welgemikt schot in het hoofd kunt elimineren. In een bepaalde missie krijgen we hulp van een dame die ons bevrijdt uit de handboeien nadat we ondervraagd werden door de FBI. Nadat we het dak van een naastgelegen gebouw hebben bereikt, helpt zij ons richting de gereedstaande helikopter om te ontsnappen. Ook hier krijgen we met de nodige vijanden te maken, maar deze dame doet verder niets om ons te helpen. Ze blijft achter een muurtje zitten of rent domweg naar haar aangewezen plek en blijft dan stokstijf staan, zonder ook maar een schot te lossen. Het is aan ons om de vijanden te doden, waarna ze weer naar het volgende punt rent.

Ten opzichte van het origineel heeft deze remake wat meer checkpoints verspreid over de levels. Ga je dood of krijg je een ‘missie gefaald’-melding dan hoef je nu niet een heel groot gedeelte van het level opnieuw te doen. Ook kun je je voortgang handmatig opslaan, maar helaas werkt dit niet goed. In plaats van dat we op de plek terugkeerden waar we geëindigd waren (of bij de dichtstbijzijnde checkpoint), moesten we de hele missie weer vanaf het begin doorlopen.

We kunnen echt helemaal niets positiefs over deze remake vertellen. Op geen enkel moment hebben we genoten van deze game en we zijn dan ook plichtsgetrouw door de missies heen gegaan. Het enige waar we wel positief over zijn, zijn de korte laadtijden op de Xbox Series X. Alhoewel XIII geen upgrade heeft voor de next-gen-consoles, is een level na drie seconden geladen en kunnen we weer verder schieten. Zodoende wordt onze lijdensweg niet onnodig verlengd door ook nog eens ellenlang naar een laadscherm te moeten staren. Deze remake is gewoon verschrikkelijk slecht in elkaar gezet en het is onbegrijpelijk dat de game in deze staat in de verkoop is gegaan.

XIII is voor deze review gespeeld op de Xbox Series. De game kan daarnaast gespeeld worden op de PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.