Absolute Drift: Zen Edition

Laat je niet misleiden door het vrolijke en vriendelijke uiterlijk van dit spel. Onder de motorkap schuilt een bijna onvergefelijk moeilijke game die zeker niet voor iedereen is weggelegd.

Absolute Drift verscheen al in 2015 voor de pc, waarna het als Absolute Drift: Zen Edition verscheen in de jaren erna. Nu, in 2020, is het spel uitgebracht voor de Nintendo Switch. Wij kijken hoe dit top-down-driftfestijn uitpakt op de populaire Japanse console.

Zoals de naam al doet vermoeden draait het in Absolute Drift: Zen Edition vooral om het door de bochten driften met je bolide. Dat gebeurt in deze game vanaf een bovenaanzicht en het idee is dat je door het zo fraai mogelijk om obstakels heen te manoeuvreren de nodige punten scoort. Dit doe je sowieso al door het maken van een drift, maar het wordt pas echt punten harken wanneer je de acties aan elkaar vastplakt. In elk level krijg je verschillende doelstellingen en we kunnen alvast verklappen dat je die niet zonder slag of stoot zult halen.

Absolute Drift is namelijk waanzinnig lastig. Zelfs in de makkelijkste modus voelt het bij vlagen schier onmogelijk om zonder te botsen de bochten te halen en dat wordt op den duur behoorlijk frustrerend. Je zult dus redelijk masochistisch ingesteld moeten zijn, wil je uiteindelijk zo ver komen dat je de game beheerst. Belangrijk daarbij is wel dat het spel niet oneerlijk voelt en dat het meer als onkunde voelt wanneer je weer eens overdwars tegen een muurtje staat. Wel vragen we ons hard af waarom de makers in vredesnaam voor de term ‘Zen Edition’ hebben gekozen, want als we er iets niet van werden is het zen.

Tussen de levels met uitdagingen door, bevind je je in de “Free Roam”-modus, waarin je ook wel wat doelen krijgt, maar deze zijn over het algemeen een stuk haalbaarder en meer gericht op plezier. Om verder te geraken moet je de doelen in dit vrije gebied halen en zo ontsluit je steeds meer van het gebied om in rond te crossen. Hier krijg je wel wat meer het zen-gevoel.

Grafisch is de game behoorlijk stijlvol met vooral contrastkleuren die erg goed werken. Het zorgt ervoor de alles er misschien wat simpel uitziet, maar het spreekt wel erg aan en het past goed bij Absolute Drift.

Beschik je over een flinke dosis doorzettingsvermogen en kun je de nodige frustratie bolwerken zonder je controllers of zelfs Switch te verwoesten, dan is er zeker plezier te halen uit Absolute Drift: Zen Edition. De game ziet er goed uit en biedt een behoorlijke uitdaging die veel voldoening geeft wanneer je uiteindelijk de moeilijkere doelen haalt. Ben je niet zo’n gamer, dan is dit simpelweg geen spel voor jou.

Wij speelden Absolute Drift: Zen Edition op de Nintendo Switch. De game is daarnaast te krijgen voor PlayStation 4, Xbox One, pc, Mac en iOS.