Puyo Puyo Tetris 2

Puyo Puyo Tetris 2 heeft een boel verschillende modi om je eindeloos mee te vermaken met daarbovenop een gezellige, kleurrijke aankleding.

Tetris is een welbekend fenomeen, maar buiten Japan is Puyo Puyo dat over het algemeen genomen niet. In Puyo Puyo Tetris 2 worden de vergelijkbare puzzelgames samengenomen om er één gezellig geheel van te maken.

Puyo Puyo is een spel waar twee gekleurde balletjes naar beneden vallen. Wanneer vier balletjes van dezelfde kleur elkaar aanraken, verdwijnen ze zoals wanneer je een lijn voltooit bij Tetris. In Puyo Puyo Tetris 2 komen deze twee fenomenen samen op bizarre manieren. Zo draait de verhaalmodus om het feit dat iemand de werelden van Puyo Puyo en Tetris samen probeert te brengen, wat voor een boel chaos zou zorgen. Ringo gaat samen met Tee op onderzoek uit om te kijken wie hier verantwoordelijk voor is en ondertussen kom je allemaal vrienden tegen en ga je een boel wedstrijden aan.

Gameplay is er in verschillende vormen. Je hebt wedstrijden waar beide spelers Puyo Puyo spelen, of je allebei juist aan het Tetrissen bent, maar je kan ook Puyo Puyo tegen Tetris doen, of je kan er zelfs voor kiezen dat allebei de spelers een rare mix krijgen! In de verhaalmodus komt een beetje van alles langs, waardoor het niet snel gaat vervelen: je krijgt zelfs speciale “gevechten” waarbij je vaardigheden kan gebruiken die steeds beter worden naarmate personages ervaringspunten verdienen! Met deze toevoeging zitten er RPG-achtige elementen in de game die ervoor zorgen dat je steeds door blijft spelen om weer even te kijken hoe de laatste verbeteringen je spel beïnvloeden.

De aankleding van het spel is leuk gedaan en het ziet er allemaal erg vrolijk en kleurrijk uit, maar we zullen niet doen alsof het verhaal zelf je echt lang bezig zal houden. Het is even grappig, maar je zal de verhaalmodus meer doorspelen omdat het een fijne plek biedt om je voortgang in het spel te meten terwijl je steeds beter en beter wordt naarmate je door blijft puzzelen: en natuurlijk om je personages steeds sterker te maken!

Op een gegeven moment ben je toch wel klaar met het verhaal, omdat je het simpelweg hebt uitgespeeld of omdat je er geen zin meer in hebt. Gelukkig zijn er hierna nog genoeg manieren om je te vermaken binnen Puyo Puyo Tetris 2. Je kan het opnemen tegen steeds beter wordende computers, of voor de échte test ga je natuurlijk online mensen opzoeken om te kijken hoe je het doet.

Een modus die ons in het begin enorm vermakelijk leek, maar toch snel tegenviel, was de modus waarbij je in een minuut zoveel mogelijk patronen op moet lossen om tegenstanders te verslaan. In het begin is dit erg vermakelijk, maar binnen een paar minuten begon ons al op te vallen dat we steeds precies dezelfde patronen voorgeschoteld kregen. Elke minuut weer dezelfde puzzel krijgen waarbij je een paar lange tetrisblokken in dezelfde gaten moet krijgen, wordt al snel saai en daarom biedt deze modus helaas geen langdurig plezier. Dit is jammer, maar het mag de pret voor de rest niet drukken.

Puyo Puyo Tetris 2 is een geweldige verzameling van verschillende spelmodi voor fans van dit subgenre. We merkten al snel dat na een intense speelsessie van iets als Demon’s Souls, even ontspannen met een paar potjes Puyo Puyo Tetris altijd vermakelijk was. Door het scala aan verschillende activiteiten en het feit dat je met Puyo Puyo en Tetris eigenlijk twee games in één hebt, kan je altijd wel iets vinden waar je op dat moment zin in hebt. Eindeloos veel puzzelplezier is daarom gegarandeerd!

Puyo Puyo Tetris 2 is voor deze review gespeeld op de PlayStation 5. De game is becshikbaar op PlayStation 4 en 5, Xbox One en Xbox Series S|X, Nintendo Switch en pc.