MXGP 2020

Het racen in MXGP 2020 voelt fantastisch aan, maar voor de rest heeft het weinig te bieden.

Elk jaar komt Milestone weer met een nieuwe MXGP en ook nu is het niet anders met MXGP 2020. De game is al even beschikbaar op een aantal platformen, maar vanaf vandaag ook op de PlayStation 5. Wij hebben zoals altijd alvast een kijkje voor je genomen.

Zoals het een racegame betaamt zitten er in MXGP 2020 meerdere spelmodi om mee aan de slag te gaan. In de Career Mode moet je je een seizoen lang bewijzen, maar je kan ook los een grand prix racen, eigen races maken in de Level Editor, of rondrijden in een Noors gebiedje in de Playground. Jammer is dat geen van deze modi inhoudelijk veel voorstellen, op misschien de Level Editor na. De Career Mode is niet meer dan iets dat je eindeloos lang grands prix laat rijden, je contracten hebben niet echte doelen en er zit verder ook geen aankleding aan.

De Playground is een soort open wereld waarin je rond kan rijden, wat zich deze keer afspeelt in een bergachtig gebiedje in Noorwegen. Deze modus is voor een paar minuutjes leuk, maar eigenlijk merk je al heel snel dat het heel klein is en als je bijvoorbeeld een icoontje tegenkomt dat aangeeft dat je een Time Attack kan beginnen, moet het alsnog de track laden. Het is niet alsof je direct in de open wereld de Time Attack kan beginnen en ook weer af kan sluiten, waardoor het meer als een mini-hub aanvoelt en minder als een echte speeltuin.

Wat heeft MXGP 2020 dan wel? Racen. En dat doet het fantastisch. Het racen voelt wat arcade aan, althans als je het zou vergelijken met hardcore simulatiegames. Maar het gaat niet te ver: je moet bij het nemen van bochten goed uitkijken dat je niet uitglijdt, of als je te hard aan komt rijden neem je de bocht nooit goed: Motorcross zit vol met strakke bochten en die straffen je genadeloos af als je even niet voorzichtig genoeg bent. Het sturen voelt lekker responsief en als kers op de taart is er goed nagedacht over hoe men gebruik kan maken van de DualSense, de nieuwe controller van de PlayStation 5.

Motorcross gebeurt vooral lekker veel in de modder en als reactie daarop is je controller continu aan het trillen, maar natuurlijk allemaal via de nieuwe snufjes van de DualSense. Het voelt veel realistischer en het voelt als een natuurlijke reactie op de grond waarop je rijdt. Daarnaast is de R2-trigger (voor het gas) continu lastiger in te drukken door hoe Milestone besloten heeft de Adaptive Triggers te gebruiken om meer weerstand te bieden. Dit bracht zeker in het begin conflicterende gevoelens met zich mee, omdat het wel een erg heftige verandering is ten opzichte van games die dit niet doen. Na een uurtje of twee went dit echter wel en begint het bij te dragen aan het toffe racegevoel dat het spel met zich meebrengt. Een leuk punt is dat alle weerstand in de R2-trigger verdwijnt wanneer je in de lucht zit. Hierdoor voel je je niet alleen veel vrijer in de lucht, maar voelt het neerkomen veel meer als een echte klap, door zowel de trillingen als de weerstand die terugkeert.

Dat het racen zo lekker is, maakt het extra jammer dat er niets van een tutorial in het spel zit. Meteen beginnen met racen is fijn, maar een tutorial had ook een aparte, niet verplichte optie in het startmenu kunnen zijn. Motorcross komt namelijk met een aantal elementen die voor veel mensen minder bekend zijn. Zo kunnen de rem van de voorband en de rem van de achterband los van elkaar gebruikt worden, maar het zal niet voor iedereen meteen duidelijk zijn welke van de twee je in welke situatie moet gebruiken. Of het verdelen van je gewicht: dit kan je los doen met de rechterstick. Welk doel heeft dit überhaupt? Je merkt vrij snel wel dat je het verdelen van je gewicht vooral moet gebruiken om goed te landen na een sprong, maar of het verder ook voordelen heeft om het bijvoorbeeld tijdens bochten te doen en waarom wel of niet, dat moet je zelf maar uit vogelen. Motorcross is niet voor iedereen een even bekend onderwerp en het gebrek aan een uitleg helpt hier niet bij.

Het racen in MXGP 2020 is geweldig en zelfs al heeft het spel je voor de rest eigenlijk niets te bieden, hebben we ons er iets te vaak bij het opstarten van onze console op betrapt dat we toch even een grand prix wilden rijden. Dat neemt niet weg dat het een veel te karig product is en de uitwerking van bijna alle spelmodi een boel te wensen over laat.