Doorgaan naar artikel
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Algemeen manager
Profiel

Wij zijn alweer even aan de slag met Super Mario 3D World + Bowser’s Fury en kunnen onze eerste indruk nu met jullie delen. Nintendo brengt in de nasleep van het van 35-jarig jubileum van Super Mario op 12 februari Super Mario 3D World opnieuw uit. Origineel verscheen het spel in november 2013 voor de Wii U. En als bonus krijgen de spelers niet alleen Super Mario 3D World, maar ook Bowser’s Fury, een volledig losstaand verhaal. We behandelen de games dan ook zover mogelijk los in deze preview.

Super Mario 3D World

Alhoewel de gebruikelijke verhalen altijd flinterdun zijn, waarbij Bowser Mario’s geliefde Peach ontvoert, is dat dit keer anders. Niet Princess Peach, maar de princessen van Sprixie Kingdom zijn het doel van Bowser. Je gaat dan ook niet op jacht in Mushroom Kingdom, maar in datzelfde Sprixie Kingdom om de prinsessen te redden. Over het algemeen is het spel natuurlijk gewoon een Mario-game. Paddenstoelen, vuurbloemen, Goomba’s en heel veel andere bekende kenmerken en elementen komen voorbij.

Origineel al was Super Mario 3D World niet een gebruikelijke 3D Mario-game en dat is natuurlijk zo gebleven. Je bent beperkt door een paar standen van de camera en meer dan eens zal het spel eerder aanvoelen als een 2.5D-game dan een 3D-game. En dat is helemaal niet erg; het brengt namelijk een andere vorm van gameplay naar het spel. Zo zitten er in ieder level groene sterren en een stempel. Deze zou je in een normale 3D-game heel makkelijk weten te vinden, maar door de beperkingen van de camera wordt dit juist een uitdaging. Overigens valt direct op dat het spel grafisch nog heel goed mee kan. Het is misschien niet zo mooi als Super Mario Odyssey, maar doet er niet zoveel voor onder als je misschien zou verwachten.

Nieuw in dit spel was toen het eerst verscheen de Mario-upgrade Cat Mario. Dit maakt van hem een kat die bijvoorbeeld tegen muren op kan rennen en zijn vijanden kan krabben. Dit was toentertijd een leuke toevoeging en werkt nog steeds heel goed. Wat is er dan wel echt anders? Dat is natuurlijk de vraag. De grootste wijziging zit hem er voornamelijk in dat je nu niet alleen offline, maar vooral ook online kunt spelen met vrienden. Dit is altijd een welkome toevoeging, maar in de crisis waar we nu in zitten nog meer. We hebben dit een klein stukje kunnen testen tot nu toe en merkten dat het heel goed werkt. Zonder enige echte lag hebben we verschillende potjes online kunnen doen. We zullen hier uitgebreider op in gaan voor de uiteindelijke review.

Super Mario 3D World + Bowser's Fury

Super Mario 3D World is misschien geen echt nieuw spel, maar kan grafisch heel goed mee met de Nintendo Switch. Verder zullen er heel veel spelers die het spel nog niet gespeeld hebben zijn en voor hen is het een fantastisch avontuur. We verwachten niet dat dit minder het geval zal zijn wanneer de game volgende maand verschijnt, maar je leest het tegen die tijd in onze review.

Bowser’s Fury

Helaas kunnen we pas een klein stukje delen van wat echt nieuw is, namelijk Bowser’s Fury. Het verhaal is simpel, maar wel volledig anders dan gebruikelijk. Bowser is op de één of andere manier veranderd in Fury Bowser en Bowser Jr. vraagt jou om hem te helpen zijn vader weer “normaal” te krijgen. Om dit te doen moet je op zoek naar Kattenzonnen (het equivalent van sterren in Bowser’s Fury) waarmee je een grote kattenbel kunt vrijspelen om Fury Bowser te bestrijden. Als je deze bel eenmaal vrijspeelt, verandert Mario in Giga-Kat-Mario.

Voor zover wij ons kunnen herinneren is het de eerste keer ooit dat je kunt samenwerken met Bowser Jr. in een hoofd-Mario-game. En dat is best wel bijzonder. Het is wel aan jou om te bepalen in welke mate je dit doet. je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om hem helemaal niet te laten helpen (dan pakt die alleen verborgen voorwerpen) of juist heel veel te laten helpen (dan gaat hij de vijanden te lijf). De gevorderde speler zal bijvoorbeeld altijd voor de eerste optie kunnen gaan om het wat minder makkelijk te maken.

Het beginstuk voelde qua opbouw een beetje aan als bijvoorbeeld Super Mario 64. Je krijgt een aantal keer een nieuwe opdracht in een zelfde level. De eerste keer moet je bijvoorbeeld gewoon naar het einde, terwijl je vervolgens de volgende keer munten moet verzamelen. Wat daarnaast in vergelijking met Super Mario 3D World nieuw is, is dat je nu wel volledig je camera om je heen kunt draaien. Het is dus eigenlijk veel meer een 3D-game.

Wanneer volgende maand de review hier op NWTV verschijnt, kunnen we natuurlijk nog veel meer informatie delen! Houd NWTV daarvoor dus zeker in de gaten de komende weken. Een echt oordeel kunnen we ook nog niet geven op basis van dit beperkte stuk, maar momenteel willen we absoluut meer zien en spelen.