Hansa Teutonica Big Box
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Hansa Teutonica Big Box is een mooi en goed gebalanceerd spel voor de gevorderde speler. Het duurt een tijd voor alle regels en voorwaarden duidelijk zijn. Wanneer je de tijd neemt om het te leren kennen is het een prachtspel. Het fijne aan de Hansa Teutonica Big Box is dat je het steeds wat uitgebreider kunt maken door een element toe te voegen. Het geheel zou een extra ster krijgen als het toegankelijker was geweest voor een groter publiek.

White Goblin brengt binnenkort Hansa Teutonica Big Box uit en wij mochten het alvast spelen. Dit fenomeen kennen we van het bordspel Hanzesteden dat nu wordt uitgebracht in een Big Box-versie met uitbreidingen en een aantal toevoegingen aan het originele spel. In Hansa Teutonica wil je als handelaar jouw netwerk van Hanzesteden zo groot mogelijk maken en jouw aanzien hierdoor vergroten. Dit doe je door op strategisch wijze koopmannen te plaatsten en  handelskantoren te openen. De meest prestigieuze handelaar wint het spel!

Schrijftafel Foto: Janneke Ooms-Janssen

In Hansa Teutonica Big Box heb je iedere beurt een aantal acties tot je beschikking. Zo kun je kiezen voor het plaatsen van koopmannen op het bord of kan je routes claimen van de ene naar de andere Hanzestad. De actiemogelijkheden vind je terug op jouw eigen schrijftafel. Op jouw schrijftafel houd je ook je ontwikkeling bij. Jouw ontwikkeling bepaalt bijvoorbeeld welke handelskantoren je kunt openen en met hoeveel koopmannen je kunt spelen. Door  handelskantoren te openen zorg je voor een steeds groter netwerk in de Hanze. Jouw netwerk zorgt aan het einde van het spel voor punten. Ook kun je bonusfiches verzamelen die allerlei extra’s en punten opleveren. Heeft iemand de teller op twintig punten staan? Dan gaat de laatste ronde van start.

Hansa Teutonica is een enorm strategisch geheel met erg veel regels en mogelijkheden. Het is een prachtspel voor de gevorderde spellenspeler en wat minder geschikt voor de starter. Het is belangrijk dat je jouw gekozen strategie vasthoudt. Doe je dit niet? Dan is de kans aanwezig dat een andere speler dat gewilde handelskantoor opent waar jij je zinnen op had gezet. Het bord is daarnaast zo ingedeeld dat sommige uithoeken interessanter zijn dan andere. Als twee spelers elkaar op die routes de tent uit vechten, is het lastig om hier tussen te komen. Kortom: je kunt elkaar in dit spel erg dwarszitten. Met drie spelers speel je om deze reden ook met een ander speelbord dan met vier of vijf spelers. Het is de bedoeling dat het bord wat vol is.

In Hansa Teutonica Big Box zijn er veel verschillende manieren om punten te behalen. Dit kan vrij overweldigend en soms wat onoverzichtelijk zijn. Het eerste potje hebben wij de handleiding vaak moeten raadplegen. Omdat je op zoveel manieren punten kunt halen, moet je goed opletten dat je geen punten vergeet te innen, bijvoorbeeld wanneer andere spelers een route claimen bij jouw handelskantoor. Langzaam maar zeker landde de dynamiek van het spel en begonnen we steeds competitiever te worden. Wanneer je Hansa Teutonica Big Box vaker speelt, kun je er steeds meer uit halen. Je moet er echt even inkomen, maar je moeite wordt ook beloond met een gave speelervaring.

Speelbord Brittania Foto: Janneke Ooms-Janssen

In Hansa Teutonica Big Box zijn er twee alternatieve speelborden: De Oosterlijke Hanze en Brittania. De Oosterlijke Hanze speelt zich af het Oosten van het Europa van de middeleeuwen. Op dit bord komen schepen aan bod waarop je alleen jouw schaarse groothandelaren kunt plaatsen. Er zijn speciale steden waar andere regels gelden en zijn er  nieuwe bonusfiches in het spel. Met Brittania ben je een handelaar in het middeleeuwse Groot-Brittanië. Op dit bord heb je te maken met verschillende landen waar verschillende voorwaarden voor gelden. Een grappig element is dat je vanuit Londen alle landen kan besturen.

Hansa Teutonica Big Box maakt het uitgebreide spel Hansa Teutonica nog net een tandje uitgebreider. Dit is fantastisch voor de strategische speler die houdt van een wat langer spel. Je speelt het in ongeveer anderhalf uur. Het is belangrijk om wat vaker te spelen om een goede strategie uit te kunnen zetten. Er is een mooie balans door verschillende mogelijkheden aan te bieden om punten te verzamelen. Het tellen van punten is in deze versie van Hansa Teutonica gemakkelijker door het invullen van een scoreblok. We verwachtten bij de Big Box dat op het scoreblok alle punten uit de uitbreidingen meegenomen konden worden, maar dit is helaas niet het geval. De alternatieve borden zijn toch goed te spelen als je het basisspel al een aantal keren hebt gespeeld. Ze zorgen voor wat meer diversiteit zonder af te doen aan de dynamiek van Hansa Teutonica.