Capcom Arcade Stadium

Capcom Arcade Stadium geeft je de mogelijkheid om 32 games in verschillende genres en uit verschillende tijdperken op meer dan één manier te spelen. Vaak is er een Japanse en Engelse variant aanwezig en kun je de spellen onder andere op verschillende snelheden spelen. Voor fans van retro-games is deze collectie zeker het overwegen waard.

Vroeger was alles beter! Niet echt natuurlijk, maar soms is het wel lekker om eens terug te gaan naar je jeugd, zeker in de saaie en onzekere tijd waar we ons op dit moment in bevinden. Capcom geeft je de mogelijkheid om de titels van vroeger te spelen op je Nintendo Switch. Capcom Arcade Stadium is een verzameling van in totaal 32 spellen in verschillende genres en uit verschillende tijdperken. 1943 – The Battle of Midway zit er gratis bij en daarnaast kun je de volgende packs los kopen voor € 14,99 of € 39,99 voor alles samen:

Dawn of the Arcade (1984 – 1988)

• 1942
  • Bionic Commando
  • Commando
  • Forgotten Worlds
  • Ghouls ’n Ghosts
  • Legendary Wings
  • Pirate Ship Higemaru
  • Section Z
  • Tatakai No Banka
  • Vulgus

Arcade Revolution (1989 – 1992)

• 1941 – Counter Attack
  • Captain Commando
  • Carrier Air Wing
  • Dynasty Wars
  • Final Fight
  • Mega Twins
  • Senjo No Okamiⅱ
  • Street Fighter II – The World Warrior
  • Strider
  • Varth – Operation Thunderstorm

Arcade Evolution (1992 – 2001)

• 1944 – The Loop Master
  • 19XX – The War Against Destiny
  • Battle Circuit
  • Cyberbots – Fullmetal Madness
  • Giga Wing
  • Progear
  • Powered Gear – Strategic Variant Armor Equipment
  • Street Fighter II – Hyper Fighting
  • Super Street Fighter II Turbo
  • Warriors of Fate

Ghosts ’n Goblins kun je los kopen voor € 1,99 of je krijgt het gratis als je alle drie de pakketten in een keer koopt.

Het is niet de eerste keer dat Capcom je de mogelijkheid biedt om een deel van hun imposante geschiedenis op moderne consoles te spelen. Voor de PlayStation 2 en Xbox verscheen namelijk al de Capcom Classics Collection en voor de PSP kwam de Capcom Classics Collection Reloaded uit. Maar ook op de vorige generatie consoles had je de mogelijkheid om wat van de oude klassiekers te spelen in de vorm van Capcom Beat ‘Em Up Bundle. Het Japanse bedrijf doet dus niet echt iets heel vernieuwends, maar blijkbaar blijft de behoefte bestaan om deze games te spelen, ook nu nog.

De opzet van Capcom Arcade Stadium is erg simpel, het menu is een soort van arcadehal waarin je van arcadekast naar arcadekast kunt lopen om een spel uit te zoeken. Het is leuk om te zien dat de kasten ook allemaal verschillend zijn en dat ze er waarschijnlijk ook zo uitzien zoals ze vroeger in de arcadehallen stonden. Het is een leuke manier van door de verschillende games heen te scrollen, maar het is niet echt een heel handig overzicht als je alle 32 spellen tot je beschikking hebt. Gelukkig kun je wel filteren op verschillende genres, zoals shooters of beat ‘em ups, en je kunt zelfs een lijst maken met je favoriete games. Het werkt allemaal vrij makkelijk en voor je het weet heb je de games gevonden die je ook echt wilt gaan spelen, want het zijn niet allemaal toppers. Natuurlijk is dat een kwestie van smaak en kan het best zijn dat jij de games stuk voor stuk geweldige games vindt.

In eerste instantie doet de verzameling niet heel veel bijzonders en lijkt het weer een eenvoudige manier van Capcom om weer wat geld binnen te hengelen, wat het uiteindelijk natuurlijk ook is. Maar Capcom Arcade Stadium bied je meer dan je op het eerste oog zult zien. Zo hebben meerdere spellen de mogelijkheid om te switchen tussen de Japanse en de Engelse versie van het spel, een optie die de meeste soortgelijke collecties niet bieden. Ook kun je het spel helemaal op je eigen manier spelen. Naast het instellen van de moeilijkheidsgraad, kun je namelijk ook nog instellen of je het spel normaal, langzaam of snel wilt spelen. Dit is vooral handig als je niet zo goed bent in die snelle Shoot ‘em ups die deze collectie rijk is. Maar daar houdt het niet op, want misschien wel de meest interessante optie is de mogelijkheid om games verticaal te kunnen spelen. Dat lijkt op het eerste gezicht misschien wat onhandig, en dat is het ook als je bijvoorbeeld Street Fighter wilt spelen, maar het is enorm handig als je een Shoot ‘em up gaat spelen. Dit soort games had in de arcadehallen namelijk meestal ook een verticaal scherm en het zorgt ervoor dat je op je Switch beter gebruik van je scherm kunt maken.

Naast de spellen op een gewone manier spelen, biedt Capcom ook nog de mogelijkheid om high scores neer te zetten en die te delen met de rest van de wereld. Ook zijn er elke week speciale uitdagingen waarin je het spel kunt spelen op een door Capcom vooraf gekozen manier. Zo kan het zijn dat je het spel moet spelen op de hoogste snelheid, hoogste moeilijkheidsgraad of dat je maar één leven tot je beschikking hebt. Het gaat er dan om dat je het spel zo snel mogelijk uitspeelt of dat je de hoogst mogelijke score haalt, afhankelijk van het type spel. Het is een leuke manier om de collectie interessant te houden als je de games al van voor tot achter kent.

Capcom Arcade Stadium lijkt op het eerste gezicht weer de zoveelste poging van Capcom om oude games aan de man te brengen en zo weer wat geld op te strijken. Toch biedt deze collectie van maar liefst 32 verschillende games genoeg extra mogelijkheden om het interessant te maken. Zo kun je de games op verschillende snelheden spelen, hebben veel spellen een Engelse en Japanse versie, kun je het scherm ook verticaal gebruiken en kun je je high scores vergelijken met de rest van de wereld. Als je van retro-games houdt, dan is een aanschaf zeker het overwegen waard. Als je niks hebt met oude spellen, dan gaat deze verzameling daar ook geen verandering in brengen.

Capcom Arcade Stadium is voorlopig alleen beschikbaar op de Nintendo Switch, maar zal in de toekomst ook naar de PlayStation 4, Xbox One en pc komen.