Doorgaan naar artikel
Artifact en Artifact 2.0 zijn officieel dood verklaard
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Ruim twee jaar geleden waren fans van digitale kaartspellen massaal aan het uitkijken naar Artifact. Het was een game ontworpen door Richard Garfield, die ook Magic: The Gathering bedacht had. Het was een kaartspel met zijn brein, de steun en met name de financiën van Valve en als kers op de taart gebruikte het ook nog eens de populariteit van het Dota-universum. Dat moest wel een geweldig succes worden.

De eerste reacties op de beta-test waren dan ook bijzonder positief, maar door met name een verschrikkelijk betaalmodel bleef het succes maar kort. Spelers moesten niet alleen de game kopen, maar vervolgens ook nog continu betalen voor elke activiteit binnen het spel: het was niet mogelijk om zonder geld neer te leggen nieuwe kaarten te verdienen, zelfs niet langzaam.

Vastberaden om Artifact een nieuwe kans te geven met een minder dramatisch verdienmodel begon Valve aan Artifact 2.0. De game is een tijdje in beta geweest, maar Valve vindt dat niet genoeg mensen interesse hebben getoond voor deze testfase. Heel gek is het niet: een boel van de kaarten hebben geen tekeningen en een deel van het spel ontbrak gewoon nog of was slecht speelbaar. Zelfs wij als fans vonden de beta maar slecht te spelen.

Valve heeft daarom besloten dat Artifact 2.0 nu ook van de baan is en ontwikkeling stopt bij deze. De incomplete versie van het spel is nu wel gratis voor iedereen te downloaden, maar het blijft een gemis dat dit interessante fenomeen nooit een eerlijke kans heeft gekregen en alleen maar is verpest door een hebberig verdienmodel.